معرفی سولانا

سولانا چیست؟ | سرمایه‌گذاری در سولانا

چشم بورس > رمزارز‌ها > سولانا چیست؟ | سرمایه‌گذاری در سولانا
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فهرست مطالب

دنیای ارزهای دیجیتال بسیار پویا است. در این حوزه همیشه با رویدادهای جدیدی رو به رو هستیم که تغییرات چشم‌گیری خلق می‌کنند. پروژه هایی که ارائه می‌شوند تا خدمات بهتری ارائه دهند یا  نواقص و مشکلات پروژه های قبلی را برطرف کنند. یکی از این پروژه ها سولانا است. پروژه سولانا پیشرفت خوبی داشت و منجر به عرضه توکن سولانا شد. در این مقاله از چشم بورس قصد داریم شبکه و ارز دیجیتال سولانا را معرفی کرده و به سئوالات شما درباره سولانا پاسخ دهیم.

سولانا چیست

سولانا چیست؟

سولانا (Solana) یک بلاک‌چین است که هدف آن پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه های غیر متمرکز می باشد. این بلاک چین بستری برای نرم‌افزارهای بلاک‌چینی پرسرعت که برای سیستم‌های مالی طراحی شده‌اند، است. سولانا با شعار قدرتمند برای توسعه‌دهندگان و سرعت برای همه سریعترین بلاک چین حال حاضر است. سولانا امنیت بالایی دارد. این بلاک‌چین بیش از 350 پروژه را پوشش میدهد. پروژه هایی مثلDeFi, NFT, Web3 و…

 این شبکه براساس اثبات سهام (Proof Of Stake) شکل گرفته است.

منظور از اثبات سهام چیست؟

می‌دانیم که شبکه بلاک‌چین یک شبکه غیرمتمرکز است. غیرمتمرکز بودن به این معناست که حجم بالای اطلاعات تنها در یک سرور مرکزی ذخیره نمی‌شود. بلکه در چند سرور ذخیره و پردازش می‌شود. اگر قرار باشد اطلاعات جدیدی وارد شود یا مثلا بلاکی به بلاک‌چین اضافه شود، باید به همه سرور ها اضافه شود. برای همین به الگوریتم اجماع نیاز است.

الگوریتم اجماع روشی برای به توافق رسیدن اعضای یک شبکه (به توافق رسیدن گره ها یا همان نود ها) است. الگوریتم اجماع انواع مختلفی دارد که یکی از آنها روش اثبات سهام (POS) است. ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم از روش اثبات کار POW استفاده می‌کنند.

مزیت الگوریتم اثبات سهام صرفه جویی در مصرف انرژی و امنیت بالای آن است.

وقتی از پرسرعت‌ترین شبکه بلاک‌چین صحبت می‌کنیم منظورمان پردازش 50 الی 65 هزار تراکنش در ثانیه (TPS) است. منظور از سرعت تراکنش یک رمزارز، قابلیت آن در زمینه پردازش و ذخیره کردن داده‌ها است. این در حالی است که سرعت رمز ارزهای پرطرفداری مثل بیت کوین 7 و اتریوم 25 TPS است. علت این سرعت بالا پروتکل خاص سولانا و شیوه جدید زمان‌سنجی است که گذر زمان را به سادگی و به صورت کد، وارد دفتر کل می‌کند. در این شبکه تراکنش ها به روش برچسب زمانی (time stamped) صورت می‌گیرد. شبکه سولانا با توان عملیاتی 50 هزار تراکنش در ثانیه و زمان بلاک 400 میلی ثانیه رقیب شبکه اتریوم است.

سولانا در مارس 2020 توکن خود را با نماد SOL به بازار عرضه کرد.

تاریخچه سولانا چیست؟

شبکه سولانا در اواخر سال 2017 توسط آناتولی یاکونکو راه‌اندازی شد. یاکونکو که یکی از اعضای شرکت کوالکوم (شرکتی در آمریکا که به غول تولید پردازنده دنیا مشهور است) بود، با هدف تمرکز بر مقیاس‌پذیری و تمرکز زدایی سولانا را ارائه داد. توکن سولانا از مارس 2020 به بازار عرضه شد. یاکونکو و مهندسین اینتل و دراپ باکس خالقان SOL هستند. هزینه تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند بلاک چین سولانا با sol پرداخت می‌شود. رمز ارز سولانا 0.5 درصد از سهم بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

کمپانی های بزرگی مثل passport capital، Multi Coin Capital، OKEx و Foundation Capital سرمایه‌گذاران سولانا هستند.

شبکه سولانا

سولانا بر روی چه شبکه هایی ارائه شده؟

رمز ارز سولانا در بستر همین شبکه (شبکه سولانا) ارائه شده است و معاملات آن در همین شبکه صورت می‌گیرد.

چطور سولانا بخریم؟

برای خرید سولانا، مثل خرید رمز ارزهای دیگر، باید صاحب کیف پول ارز دیجیتال بوده و در صرافی ارز دیجیتال ثبت نام کرده باشید.

سولانا را میتوان به واسطه اکثر صرافی های ارز دیجیتال معامله کرد. بیشترین حجم معاملات سولانا در صرافی بایننس صورت می‌گیرد. برای اینکه بدانید کدام صرافی ها امکان معامله با رمز ارز مورد نظر شما را دارند می‌توانید به سایت صرافی مورد نظرتان  مراجعه کنید و نام آن رمز ارز  را در لیست رمزهای قابل معامله در صرافی جستجو کنید.

راه دوم این است که solana coin market cap  را در مرورگر خود سرچ کرده  و وارد تب  Markets شوید. در این صفحه شما می‌توانید لیست صرافی هایی که معامله رمز ارز مورد نظر شما به تازگی در آن انجام شده را ببینید.

کاربران ایرانی می‌توانند برای خرید آواکس از صرافی های ارز دیجیتال خارجی به سایت صرافی‌های کوکوین، اسندکس، چنجلی، بای‌بیت، وایت‌بیت، کوینکس وپروبیت مراجعه کنند.

مزایای سولانا چیست؟

مقیاس‌پذیری

منظور از مقیاس‌پذیری در حوزه کریپتوکارنسی ارائه راهکار برای از بین بردن مشکلات و باگ های شبکه بلاک‌چین است. یکی از اهداف راه‌اندازی سولانا از بین بردن ضعف های اتریوم و بیت‌کوین بود. چشم‌گیرترین راهکاری که سولانا ارائه داد، سرعت بالای آن و پشتیبانی بیش از 50 هزار تراکنش در ثانیه است.

کارمزد پایین

کارمزد تراکنش های سولانا بسیار پایین است. سولانا به ازای هر تراکنش  0.00025 دلار کارمزد دریافت می‌کند. (معادل 250 دلار برای هر یک میلیون تراکنش)

پاداش

سولانا قابلیت استیکینگ دارد. منظور از استیک کردن مسدود کردن توکن در کیف پول است. سولانا  به کاربرانی که این رمز ارز را طولانی مدت نگهداری کنند، پاداش می‌دهد.

 به علاوه کاربرانی که رمز ارز بیشتری را در زمان بیشتر استیک کنند، تایید کننده می‌شوند. تاییدکننده ها اعتبار تراکنش های بلاک را می‌سنجند. اگر تایید کننده بلاک را تایید کند؛ آن بلاک به بلاکچین اضافه می‌شود و کارمزد تراکنش هایی که در آن صورت می‌گیرد به تاییدکننده پرداخت می‌شود. در حال حاضر سولانا بیش از 1000 تایید کننده دارد.

امنیت بالا

گفتیم که هزینه تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند بلاک چین سولانا با sol پرداخت می‌شود. کارمزدهایی که با توکن سولانا پرداخت می‌شود، پس از دریافت سوزانده خواهد شد. سوزاندن توکن های یک ارز دیجیتال باعث می‌‌شود که آن رمز ارز با امنیت بیشتری توزیع و عرضه شود.

پشتیبانی قراردادهای هوشمند و NFT

سولانا این روزها سهم بالایی از توکن های غیر قابل تعویض (non fungible) مثل NFT را به خود اختصاص داده و هم‌چنان هم رشد می‌کند. چون بازار NFT Solanart که در شبکه سولانا اجرا می‌شود سرعت بیشتر و کارمزد کمتری نسبت به شبکه اتریوم دارد. رونق  تقاضا برای قراردادهای هوشمند و NFT می تواند راه را برای موفقیت بلندمدت اتریوم و سولانا باز کند.

مزایا و معایب سولانا

معایب سولانا چیست؟

پروژه های کم

تعداد پروژه هایی که سولانا پشتیبانی میکند، در مقایسه با اتریوم بسیار کم است. اتریوم بیش از2887 برنامه غیر متمرکز (DAPPS) را پشتیبانی می‌کند در حالیکه سولانا تنها حدود 350 پروژه را در شبکه خود پوشش میدهد. این پروژه ها شامل برنامه های غیر متمرکز مالی، NFT، Defi و بازی ها است. البته که  با توجه به هزینه پایین و سرعت بالای سولانا انتظار میرود تعداد این پروژه ها در آینده بیشتر شود.

بهترین کیف پول های سولانا کدام‌اند؟

اکثر کیف پول های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از سولانا پشتیبانی می‌کنند. پیشنهاد ما برای نگهداری ارز دیجیتال سولانا کیف پول تراست والت است.

آینده سولانا چطور است؟ بهتر است در سولانا سرمایه‌گذاری کنیم؟

پیش‌بینی می‌شود سولانا رشد قیمت خوبی پیش رو داشته باشد. بر اساس گزارشات سایت Walletinvestor پیش‌بینی شده سولانا تا پایان سال 2026 به قیمت 2287.040 دلار آمریکا برسد. در نتیجه از یک سرمایه‌گذاری 5 ساله در سولانا انتظار سود حدودی 1155.08٪ می‌رود.
البته فراموش نکنید که این تنها یک پیش‌بینی است و قطعیت ندارد.

جمع بندی 

سولانا سریع‌ترین شبکه بلاک‌چین است که مقیاس‌پذیری و امنیت بالایی دارد. توکن سولانا با نماد sol از مارس 2020 به بازار عرضه شد و تا به حال رشد خوبی را تجربه کرده است. رمز ارز سولانا علاوه بر کارمزد پایین، قابلیت استیکینگ هم دارد. سرعت بالا و ساختار شبکه سولانا باعث شده این شبکه بهتر از شبکه اتریوم عمل کند و در نتیجه سهم بیشتری از بازار توکن های غیر قابل تعویض (non fungible) مثل NFT را به خود اختصاص دهد.

جدول معرفی اختصاری سولانا

نمادSOL
ارزش بازار305,642,164.20 دلار
سازندهAnatoly Yakovenko
تاریخ اولین انتشارمارس 2020
عرضه در گردش71,920,340,645 sol
رتبه5
بلاک چینsolana
وایت پیپرsolana-whitepaper
آدرس سایتsolana.com

سئوالات متداول

سولانا چیست؟

سولانا (Solana) یک بلاک‌چین است که هدف آن پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه های غیر متمرکز است. SOL رمز ارز شبکه سولانا است.

بهترین کیف پول های سولانا کدام‌اند؟

پیشنهاد ما برای نگهداری ارز دیجیتال سولانا کیف پول تراست والت است.

آینده سولانا چطور است؟

پیش‌بینی می‌شود سولانا رشد قیمت خوبی پیش رو داشته باشد. پیش‌بینی شده سولانا تا پایان سال 2026 به قیمت 2287.040 دلار آمریکا برسد.

محتوای این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت امتیاز روی یک ستاره کلیک کنید

متوسط امتیاز: 5 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 1

تا حالا امتیازی ثبت نشده. اولین امتیاز رو ثبت کنید!

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *