صندوق زعفران

صندوق زعفران چیست و چطور در آن سرمایه‌گذاری کنیم؟

چشم بورس > سرمایه‌گذاری > صندوقهای سرمایه‌گذاری > صندوق زعفران چیست و چطور در آن سرمایه‌گذاری کنیم؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فهرست مطالب

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نهادهای مالی هستند که سرمایه‌های خرد را جذب کرده و با آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌ها با سرمایه‌ای که جمع آوری کرده‌اند سبدی از دارایی‌ها تشکیل می‌دهند و در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. اهداف و ساختار صندوق‌ها با هم متفاوت است. ما در مقاله انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها را به طور کامل معرفی کرده‌ایم . در این مقاله به موضوع صندوق زعفران که یک از انواع صندوق کالایی است می‌پردازیم.

معرفی صندوق زعفران

صندوق‌هایی مثل صندوق‌های سهامی، صندوق‌های درامد ثابت و صندوق‌های مختلط در دارایی‌های مالی مثل انواع اوراق بهادار و وجه نقد سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما دسته‌ای از صندوق‌ها عمده سرمایه خود را در کالاهایی مثل محصولات کشاورزی (برنج،پنبه،گندم …)، فلزات (طلا، نقره، مس…)، منابع انرژی (نفت، گاز، ذغال سنگ…) سرمایه‌گذاری می‌کنند. به این صندوق‌ها، صندوق‌های کالایی می‌گوییم.

صندوق زعفران یکی از انواع صندوق‌های کالایی است که عمده دارایی‌های آن در گواهی سپرده کالایی و اوراق مشتقه محصولات کشاورزی مثل زعفران سرمایه‌گذاری می‌شود. گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی کالا و قراردادهای اختیار محصولات کشاورزی، اوراق مشتقه‌ای هستند که با پشتوانه محصولات کشاورزی منتشر می‌شوند و ارزش آن‌ها وابسته به قیمت محصول است.

صندوق زعفران چیست

سرمایه‌گذاری در صندوق زعفران

قیمت صندوق‌های کشاورزی بستگی به نوسان قیمت محصولات سبد دارد. اما صندوق‌های کشاورزی چه مزیتی دارند؟

سرمایه‌گذاری در کالا تاثیر مثبتی در چرخه اقتصادی کشور دارد. این نوع از سرمایه‌‌گذاری در عین حال که سرمایه‌گذاران را به بازدهی می‌رساند، باعث حمایت از تولیدکنندگان کالا و محصولات می‌شود. سرمایه‌گذاری در زعفران که یک محصول با ارزش و صادراتی است می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سود برساند و تامین مالی را برای کشاورزان راحت‌تر کند.

صندوق کشاورزی

ممکن است این سئوال برای شما ایجاد شده باشد که صندوق زعفران چه مزیتی نسبت به اوراق مشتقه زعفران دارد؟   

در این جا لازم است به چند مورد از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کنیم:

  • مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

این صندوق‌ها با مجوز از سازمان بورس و زیرنظر کارشناسان و تحلیل گران اداره می‌شوند. در نتیجه بستر امنی برای سرمایه‌گذاری هستند.

  • کاهش ریسک

صندوق‌ها با تشکیل سبد سرمایه‌گذاری و با تنوع دارایی‌ها ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهند.

  • نظارت و شفافیت اطلاعاتی

این صندوق‌ها با کسب مجوز رسمی از سازمان بورس فعالیت می‌کنند. هم‌‌چنین تحت نظر سه نهاد سازمان بورس و اوراق بهادار، متولی و حسابرس بازرسی می‌شوند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ملزم به افشای اطلاعات خود در حوزه معاملات هستند.

سرمایه‌گذاری در صندوق زعفران

بیشتر بخوانید: صندوق های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی ها

صندوق زعفران در ایران

اولین صندوق زعفران در ایران با نام صندوق سرمایه گذاری گروه زعفران سحرخیز از دی ماه سال 1399 فعالیت خود را آغاز کرده است. این صندوق اولین صندوق از گروه صندوق‌ کالا های کشاورزی است که با نماد سحرخیز در بورس کالا عرضه شد. هدف از تشکیل صندوق زعفران سحرخیز، جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و تشکیل سبدی از اوراق بهادار مبتنی بر کالا با دارایی پایه محصولات کشاورزی و مدیریت این سبد است.. این صندوق 100 میلیون واحد با ارزش اسمی 10 هزار ریال عرضه کرده است. حداقل 70 درصد از دارایی این صندوق در گواهی سپرده کالایی با دارایی پایه محصولات کشاورزی، حداکثر 20 درصد آن در اوراق مشتقه مبتنی بر کالا و مابقی در قراردادهای اختیار خرید و مشتقه سرمایه‌گذاری می‌شود. سحرخیز به شکل ETF در بورس قابل معامله است.

سرمایه‌گذاری در صندوق زعفران

در صفحه صندوق‌های زعفران چشم بورس شما میتوانید لیست صندوق های زعفران قابل معامله را ببینید. شرط خرید و فروش واحدهای صندوق های ETF داشتن کد بورسی و عضویت در کارگزاری است.

اگر از مراحل عضویت در کارگزاری و شروع معامله در بورس اطلاعی ندارید؛ میتوانید مقاله گام های ورود به بورس را مطالعه کنید تا از شیوه ثبت نام مطلع شوید.

محتوای این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت امتیاز روی یک ستاره کلیک کنید

متوسط امتیاز: 3.4 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 17

تا حالا امتیازی ثبت نشده. اولین امتیاز رو ثبت کنید!

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *