چطور عضو سبدگردانی ها شویم؟

چشم بورس > سرمایه‌گذاری > چطور عضو سبدگردانی ها شویم؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه
فهرست مطالب
مقاله شماره 4 از 19 در سری مقالات سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

سرمایه‌گذاری به واسطه شرکت های سبدگردانی یکی از راه های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. سبد‌گردانی ها واسطه هایی مالی هستند که به نام سرمایه‌گذار مدیریت سبد او را بر عهده میگیرند. سرمایه‌گذار به موجب قرارداد مشخصی، سرمایه خود را در اختیار شخصیت حقوقی با عنوان سبدگردان قرار می‌دهد تا سبدگردان به جای او برای خرید و فروش یا نگهداری دارایی ها تصمیم بگیرد. در این مقاله قصد داریم تا ضمن تشریح روش عضویت در سبدگردانی ها، شما را با قانون سبدگردانی در بورس آشنا کنیم.

برای عضویت در سبدگردانی ها باید چند گام را طی کنید.

گام اول_انتخاب بهترین سبدگردانی

با مراجعه به سایت سازمان بورس و اوراق بهادار شما میتوانید نام شرکت های سبدگردانی را ببینید. هم‌چنین از طریق همین سایت میتوانید فایل بررسی عملکرد سالانه شرکت های سبدگردانی را دریافت کرده و مورد مطالعه قرار دهید.

 چه نکاتی را باید در انتخاب سبدگردانی ها مد نظر قرار دهیم؟

1- مجوز سبدگردانی ها

ممکن است بسیاری از اطرافیان شما به محض خبردار شدن از قصد شما برای سرمایه‌گذاری در بورس، سودی که خود از سرمایه‌گذاری به دست آورده‌ا‌ند را مثال بزنند و به شما پیشنهاد کنند تا سرمایه خود را به آن ها بسپارید. یا اینکه به شما پیشنهاد کنند تا کد بورسی و سرمایه خود را در اختیار آن ها قرار دهید تا معاملات با نام خود شما صورت بگیرد. هیچکدام از این دو حالت سبدگردانی نیست. بلکه سبدگردان یک شخصیت حقوقی است که طبق مجوزی که از سازمان بورس اخذ کرده، اقدام به سبدگردانی میکند. تمامی کارشناسان شرکت های سبدگردان ضمن گذراندن آزمون های بازار سرمایه و کسب صلاحیت از سوی سازمان بورس، اقدام به سبدگردانی میکنند.

ممکن است عده‌ای از افراد سودجو از طریق شبکه های مجازی سعی در فریب شما داشته باشند و ادعا کنند که به نمایندگی از شرکت سبدگردانی به سراغ شما آمده‌اند. بنابراین در انتخاب شرکت سبدگردانی حتما به مسئله دارا بودن مجوز توجه کنید.

2- اعتبار سبدگردانی ها

خوشنامی و عملکرد سبدگردان را در نظر بگیرید. بررسی سابقه سبدگردان در مدیریت دارایی ‌ها و بررسی بازدهی سبدگردان طی چند سال و طی بازه های زمانی مختلف میتواند شما را در ارزیابی عملکرد شرکت سبدگردانی راهنمایی کند.

3- تیم تحلیلگران شرکت سبدگردانی

یک شرکت سبدگردانی ایده‌آل باید ضمن سابقه درخشان، متشکل از تیم تحلیلگران، کارشناسان، سبدگردانان وحسابداران کارآزموده باشد. تمامی اعضای این تیم باید متخصص و مسلط به بازار سرمایه باشند.

4- مقدار منابع در اختیار سبدگردانی

هرچه یک شرکت سبدگردانی خوشنام‌تر باشد، مردم بیشتر به سوی آن جذب می‌شوند و دارایی های خود را در اختیارش میگذارند. در نتیجه مجموع منابع در اختیار سبدگردانی بیشتر می‌شود.

5- خدمات شرکت سبدگردانی

نحوه ارائه اطلاعات، پشتیبانی، مشاوره و همچنین گزارش عملکرد سبدگردانی امری بسیار مهم است که میتواند سرمایه‌‌گذاری را برای شما راحت‌تر و ایمن‌تر کند.

عضویت در سبدگردانی

بیشتر بخوانید: مقاله سرمایه‌گذاری در بورس

گام دوم_مراجعه به شعبه سبدگردان و عقد قرارداد

  در این گام شما باید ضمن در دست داشتن مدارک به سبدگردانی منتخب مراجعه و فرم ویژه پر کنید. طبق این فرم برای شما یک پرونده سبدگردانی تشکیل می‌شود.

مدارک لازم برای ثبت نام در سبدگردانی عبارتند از:

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اطلاعات حساب

لازم به ذکر است که پیش از طی این مرحله شما باید در سامانه سجام ثبت نام کرده، احراز هویت شده و صاحب کد بورسی باشید. هم‌چنین لازم است فرم هایی که ضمن عقد قرارداد در اختیار شما گذاشته می‌شود را به دقت مورد مطالعه قرار دهید تا از ضوابط و مراحل روند کار، به طور کامل باخبر شوید.

گام سوم_جلسه مشاوره با سبدگردان

بعد از عقد قرارداد، شرکت سبدگردانی یک جلسه مشاوره برای آشنایی شما و شخص سبدگردان برگزار میکند. طی این جلسه شما می‌بایست مبلغ سرمایه‌گذاری خود، میزان ریسک پذیری و ریسک گریزی، هدف خود از سرمایه‌گذاری و افق زمانی سرمایه‌گذاری‌تان را برای سبدگردان تشریح کنید.

گام آخر_واریز وجه

در این مرحله شما باید مبلغ سرمایه‌گذاری خود را به حساب سبدگردان واریز کرده و رسید بگیرید.

لازم به ذکر است شرکت های سبدگردانی مبلغی را به عنوان حداقل سرمایه در نظر میگیرند. (به طور مثال 1 میلیارد تومان) این مبلغ پذیرش برای شرکت های سبدگردانی مختلف متفاوت است.

اما سبدگردان ها چه مراحلی را طی میکنند؟

گفتیم که سبدگردانی ها تنها در صورت کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز به فعالیت هستند. اما الزامات قانونی برای شرکت های سبدگردانی تنها مختص به همین مرحله نیست. سبدگردان ها باید گام های زیر را طی کنند.

دریافت کد سبدگردانی

 پس از وصول وجه، شرکت سبدگردانی مدارک شما را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال میکند. سازمان مدارک شما را مورد بررسی قرار میدهد و در نهایت، یک کد سبد برای سبدگردانی صادر می‌کند. سبدگردان حتما باید برای شما یک کد سبد داشته باشد.

تشکیل سبد اختصاصی سرمایه‌گذار

سبدگردان باید مطابق با آنچه شما در جلسه مشاوره مطرح کرده‌اید یک سبد سرمایه‌گذاری مختص به خودتان در نظر بگیرد. این سبد بسته به تحلیل و صلاحدید سبدگردان متشکل از انواع اوراق بهادار و سایر دارایی های مالی متناسب با سطح ریسک شماست.

مدیریت سبد

سبدگردان طی دوره سرمایه‌گذاری موظف به رصد بازار، معامله در زمان مناسب و به روزرسانی سبد شما است. تصمیم برای خرید و فروش یا نگهداری دارایی بر عهده سبدگردان است.

گزارش عملکرد

سبدگردان ها ملزم به ارائه گزارشات دوره‌ای هم به شخص سرمایه‌گذار و هم به سازمان هستند.

بهترین سبدگردان

مقالات مرتبط: صندوق های قابل معامله ETF

قوانین سبدگردانی ها

شرکت های سبدگردانی برای پذیرش سرمایه مبلغی را به عنوان کف قیمتی (حداقل سرمایه برای سبدگردانی) معرفی میکنند. (مثلا 1 میلیارد تومان) بنابراین اگر سرمایه شما کمتر از مبلغ اعلام شده از سوی سبدگردانی باشد، امکان سرمایه‌گذاری از طریق سبدگردانی ها را ندارید.

کف قیمتی سرمایه در هر سبدگردانی متفاوت است. به طور مثال حداقل سرمایه سبدگردان آگاه 1.5 میلیارد تومان است اما حداقل سرمایه سبدگردان آسمان 1 میلیارد تومان است. برای کسب اطلاع از حداقل سرمایه قابل قبول هر سبدگردانی، میتوانید با مراجعه به سایت سبدگردانی موردنظر و یا ارتباط با مشاورین از این نرخ باخبر شوید.

لازم است بدانید که مدت قراردار سبدگردانی یک ساله است.

کارمزد سبدگردانی ها

 کارمزد سبدگردانی ها براساس مقررات سازمان بورس و طبق قرارداد با مشتریان محاسبه می‌شود.

این کارمزد از دو بخش ثابت و متغیر تشکیل شده. درصد ثابتی از دارایی شما (مبلغی که برای سرمایه‌گذاری به سبدگردان سپرده‌اید) به عنوان کارمزد مربوط به مدیریت دارایی در نظر گرفته می‌شود. بخش دوم کارمزد که همان درصد متغیر است؛ بستگی به بازده سبد سرمایه‌گذاری شما دارد. این بخش از کارمزد که کارمزد عملکرد نامیده می‌شود بستگی به توافق شما و شرکت سبدگردانی دارد. عموما قرار بر این گذاشته می‌شود که چنانچه بازده سهام کمتر از 20 درصد باشد، سبدگردان تنها کارمزد ثابت را دریافت کند و کارمزد عملکرد صفر در نظر گرفته شود. اما اگر بازده سرمایه‌گذاری بیشتر از 20 درصد (مثلا 35 درصد) باشد، سبدگردان به میزان یک پنجم (معادل 20%) از اختلاف بین درصد بازده به دست آمده و 20 درصد ((20%-35%) 20%) را به عنوان کارمزد عملکرد دریافت میکند.

محتوای این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت امتیاز روی یک ستاره کلیک کنید

متوسط امتیاز: 3.7 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 3

تا حالا امتیازی ثبت نشده. اولین امتیاز رو ثبت کنید!


ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات سرمایه‌گذاری غیرمستقیم
  1. سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیرمستقیم | صندوق های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی ها
  2. انواع صندوق های سرمایه‌گذاری
  3. چطور در صندوق های سرمایه‌گذاری عضو شویم؟
  4. چطور عضو سبدگردانی ها شویم؟ (مقاله فعلی)
  5. صندوق درآمد ثابت چیست؟ چطور در صندوق های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنیم؟
  6. صندوق سهامی چیست و چگونه در آن سرمایه‌گذاری کنیم؟
  7. صندوق مختلط چیست؟ چطور در صندوق های مختلط سرمایه‌گذاری کنیم؟
  8. صندوق قابل معامله ETF چیست؟ چطور در این صندوق ها سرمایه را معامله کنیم؟
  9. صندوق طلا چیست؟ چطور در صندوق طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟
  10. صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان چیست؟ چه مزایایی دارد؟
  11. صندوق پروژه چیست؟ این صندوق ها چه ویژگی هایی دارند؟
  12. صندوق سرمایه گذاری شاخصی چیست؟ چطور در این صندوق ها سرمایه‌گذاری کنیم؟
  13. صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
  14. صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه چیست؟ صندوق های جسورانه چه ویژگی هایی دارند؟
  15. صندوق اختصاصی بازارگردانی چیست؟ این صندوق ها چه ویژگی هایی دارند؟
  16. ارزش خالص دارایی یا NAV در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟
  17. ورشکستگی و انحلال صندوق های سرمایه‌گذاری | آیا صندوق های سرمایه‌گذاری ورشکسته می‌شوند؟
  18. معرفی صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم
  19. فراصندوق یا FOF چیست؟ معرفی فراصندوق‌های ایرانی
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *