صندوق اختصاصی بازارگردانی چیست؟ این صندوق ها چه ویژگی هایی دارند؟

چشم بورس > سرمایه‌گذاری > صندوق اختصاصی بازارگردانی چیست؟ این صندوق ها چه ویژگی هایی دارند؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه
فهرست مطالب
مقاله شماره 15 از 19 در سری مقالات سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

سرمایه‌گذاری از طریق صندوق ها یکی از راه های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. سرمایه‌گذاری در صندوق ها رایج ترین راه برای آن دسته از افرادی است که به سرمایه‌گذاری در بورس مشتاق‌اند اما دانش و یا زمان کافی برای تحلیل بازار و مدیریت سبد سرمایه‌گذاری خود را ندارند. صندوق های سرمایه‌گذاری شامل ترکیب متنوعی از دارایی ها هستند که توسط تیم تحلیلگران صندوق انتخاب و مدیریت می‌شوند. سرمایه‌گذاران در ازای پرداخت وجه صاحب واحدهای صندوق می‌شوند. هر یک از این واحد ها چکیده ای از کل دارایی های صندوق است. بنابراین حتی افراد با مبالغ سرمایه‌گذاری اندک میتوانند با خرید واحد های صندوق، در ترکیبی از دارایی های مختلف سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق ها انواع مختلفی دارند. در مقاله انواع صندوق های سرمایه‌گذاری به توضیح کامل درباره انواع صندوق ها پرداخته‌ایم. در این مقاله میخواهیم به موضوع صندوق های اختصاص بازارگردانی بپردازیم. در ادامه ضمن تعریف صندوق اختصاصی بازارگردانی، از ویژگی های آن برای شما میگوییم و شما را برای انتخاب صندوق و سرمایه‌گذاری در آن راهنمایی میکنیم.

صندوق اختصاصی بازارگردانی چیست؟

یکی از ویژگی های صندوق ایده آل، داشتن ضمانت نقدشوندگی بازارگردان ها است. منظور از نقدشوندگی این است که یک دارایی قابلیت تبدیل سریع به وجه نقد را داشته باشد. ضامن نقدشوندگی به سرمایه‌گذاران اطمینان صندوق ها میدهد که هر زمان اراده کنند میتوانند واحد های سرمایه‌گذاری خود را بدون معطلی به فروش برسانند.

صندوق اختصاصی بازارگردانی

صندوق های اختصاصی بازارگردانی نوعی تخصصی از صندوق های سرمایه‌گذاری و مختص به سرمایه‌گذاران حقوقی هستند که با هدف معامله برای تنظیم قیمت های بازار، افزایش نقدشوندگی و از بین بردن صف های خرید و فروش فعالیت میکنند.

منظور از سرمایه‌گذار حقوقی نهاد یا سازمانی است که اقدام به خرید و فروش حجم بسیار زیادی از سهام یا اوراق بهادار می‌کند. حجم این معامله آنقدر سنگین است که بر قیمت سهام و عرضه و تقاضای آن تاثیر میگذارد. بانک‌ها، صندوق های سرمایه‌گذاری، صندوق های بازنشستگی و شرکت‌های بیمه از جمله سرمایه‌گذاران حقوقی هستند.

بازارگردانی به معنای تنظیم عرضه و تقاضا و از بین بردن شکاف بین آن ها است. صندوق های بازارگردانی سرمایه کلانی در دست دارند که آن را صرف خرید و فروش سهام میکنند. البته که این معامله با دیگر معامله ها متفاوت است. چون هدف آن کسب سود نیست. این سرمایه صرف معامله می‌شود تا صف های خرید و فروش را از بین ببرد.

صندوق های بازارگردانی چطور صف های خرید و فروش را از بین می‌برند و موجب افزایش نقدشوندگی می‌شوند؟

 تصور کنید سهمی دچار افت قیمت شده است. اغلب سهامدران این سهم با توجه به خطر زیان و از بین رفتن سرمایه قصد فروش سهام خود را دارند. اما چه کسی این سهم را از سهامداران متضرر میخرد؟ مسلما در این شرایط همه فروشنده هستند نه خریدار. در نتیجه فروشندگان سهام در صف فروش می‌مانند و نمی‌توانند از ضرر خود جلوگیر کنند. در نتیجه بین عرضه و تقاضای سهم شکاف به وجود می‌آید و جو بازار بهم میریزد.

این جاست که نقش بازارگردان ها اهمیت پیدا میکند. بازارگردان ها با سرمایه‌ای که از شخصیت های حقوقی جمع‌آوری کرده‌اند، حجم زیادی سهام میخرند و از آن نگهداری میکنند. این عمل باعث می‌شود صف فروش از بین برود و جو بازار متعادل شود. حضور بازارگردان ها باعث می‌شود تا بازار سرمایه بازاری شفاف و کارامد باشد و سهامداران نگران مشکلات نقدشوندگی نباشند.

اما صندوق های بازارگردانی چطور قیمت های بازار را تنظیم میکنند؟

صندوق های بازارگردانی سعی دارند تا ارزش سهام را به ارزش ذاتی آن نزدیک کنند. تمرکز آن ها بر پیشگیری و از بین بردن شکاف بین ارزش سهام در بازار و ارزش ذاتی است. به عنوان مثال تقاضای زیاد سرمایه‌گذاران برای خرید یک سهم به خصوص باعث می‌شود تا قیمت آن سهم بیشتر از ارزش واقعی آن افت کند. رفتارهای این چنینی باعث می‌شود تا بین عرضه و تقاضا عدم تعادل به وجود بیاید . شکاف بین ارزش بازاری سهام و ارزش واقعی آن بر اثر همین عدم تعادل بین عرضه و تقاضا به وجود می‌آید.

باتوجه به خدماتی که صندوق های بازارگردانی به بازار سرمایه ارائه میکنند، سازمان بورس 80 درصد تخفیف بر کارمزد معاملات این صندوق ها تصویب کرده است. هم‌چنین این صندوق ها از پرداخت مالیات معاف هستند.

ساز و کار صندوق های اختصاصی بازارگردانی معمولا به این صورت است که سهم های هم‌خانواده را در برمیگیرد تا بر تنظیم قیمت آن ها تمرکز کند. به طور مثال صندوق بازارگردانی بانک ملت سعی دارد قیمت سهام شرکت های زیرنظر بانک ملت را تنظیم کند. هم‌چنین برخی از صندوق ها مختص به تنظیم قیمت یک نماد هستند. به طور مثال صندوق اختصاصی بازارگردانی بانک سینا اولویت را بر تنظیم قیمت سهام بانک سینا گذاشته است.

باتوجه به مزایایی که صندوق های بازارگردانی از جهت نقدشوندگی ایجاد میکنند، برخی از شرکت ها تمایل دارند تا به عضویت این صندوق ها درآیند. این مسئله باعث می‌شود تا از بابت تامین نقدینگی و افت ناگهانی قیمت سهام نگرانی نداشته باشند.

صندوق های اختصاصی بازارگردانی چه ویژگی هایی دارند؟

صندوق ‌های بازارگردانی فقط مخصوص افراد حقوقی است نه حقیقی. یعنی یک فرد سرمایه‌گذار نمی‌تواند با هر میزان سرمایه در این صندوق ها سرمایه‌گذاری کند.

این صندوق ها خود ضامن نقدشوندگی هستند و ضامن نقدشوندگی ندارند.

صندوق های اختصاصی بازارگردانی چه ویژگی هایی دارند؟

صندوق های بازارگردانی چه مزایایی دارند؟

مزایای صندوق های بازارگردانی تنها مختص به سرمایه‌گذاران حقوقی نیست. آنچه صندوق های بازارگردانی انجام می‌دهند مثل کاهش دامنه نوسانت قیمت، تامین نقدشوندگی و ایجاد ثبات در بازار، بر جو کلی بازار سرمایه تاثیر مثبت میگذارد.

اقدامات صندوق های بازارگردانی باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران حقوقی نگرانی کمتری از بابت نقدشوندگی سهام خود داشته باشند. از سوی دیگر اقدامات این صندوق ها باعث می‌شود تا معاملات براساس قیمت واقعی سهم صورت بگیرد و سرمایه‌گذاران از جهت شفافیت بازار اطمینان خاطر داشته باشند.

صندوق های بازارگردانی چه معایبی دارند؟

با توجه به اینکه هدف این صندوق ها متعادل سازی بازار است و نه کسب سود، این صندوق ها ریسک بالایی دارند. در امیدنامه این صندوق ها ریسک هایی از قبیل موارد زیرنام برده شده اند.

  • ریسک کاهش ارزش دارایی های صندوق
  • ریسک نکول
  • ریسک نوسان بازده بدون ریسک
  • ریسک نقدشوندگی واحدهای ابطال شده

اگر با انواع ریسک آشنایی ندارید پیشنهاد میکنیم مقاله ریسک و انواع آن چشم بورس را مطالعه کنید.

شناسایی صندوق های اختصاصی بازارگردانی

برای معرفی صندوق های اختصاصی بازارگردانی ما در اینجا به چند نمونه از آن ها اشاره میکنیم:

  • صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی گروه دی
  • صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی خلیج فارس
  • ٖصندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی امید ایرانیان
  • صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی تجارت ایرانیان اعتماد
  • صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی کنجیه سپهر صادرات
  • صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی گروه گردشگری ایرانیان
  • صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی افتخار حافظ
  • اختصاصی بازارگردانی پست بانک ایران

با مراجعه به صفحه صندوق های بازارگردانی چشم بورس شما میتوانید اطلاعات مهم تمامی صندوق ها، گزارشات و درجه‌بندی عملکرد آن ها را مطالعه کنید. هم چنین در بخش مقایسه صندوق های بازارگردانی میتوانید کلیه اطلاعات مقایسه ای درباره این صندوق ها از قبیل عمر صندوق، نرخ بازده ای در ادوار مختلف صندوق ها، ارزش خالص هر واحد سرمایه‌گذاری (NAV) را با هم مقایسه کنید.

محتوای این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت امتیاز روی یک ستاره کلیک کنید

متوسط امتیاز: 4.1 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 12

تا حالا امتیازی ثبت نشده. اولین امتیاز رو ثبت کنید!


ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات سرمایه‌گذاری غیرمستقیم
  1. سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیرمستقیم | صندوق های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی ها
  2. انواع صندوق های سرمایه‌گذاری
  3. چطور در صندوق های سرمایه‌گذاری عضو شویم؟
  4. چطور عضو سبدگردانی ها شویم؟
  5. صندوق درآمد ثابت چیست؟ چطور در صندوق های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنیم؟
  6. صندوق سهامی چیست و چگونه در آن سرمایه‌گذاری کنیم؟
  7. صندوق مختلط چیست؟ چطور در صندوق های مختلط سرمایه‌گذاری کنیم؟
  8. صندوق قابل معامله ETF چیست؟ چطور در این صندوق ها سرمایه را معامله کنیم؟
  9. صندوق طلا چیست؟ چطور در صندوق طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟
  10. صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان چیست؟ چه مزایایی دارد؟
  11. صندوق پروژه چیست؟ این صندوق ها چه ویژگی هایی دارند؟
  12. صندوق سرمایه گذاری شاخصی چیست؟ چطور در این صندوق ها سرمایه‌گذاری کنیم؟
  13. صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
  14. صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه چیست؟ صندوق های جسورانه چه ویژگی هایی دارند؟
  15. صندوق اختصاصی بازارگردانی چیست؟ این صندوق ها چه ویژگی هایی دارند؟ (مقاله فعلی)
  16. ارزش خالص دارایی یا NAV در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟
  17. ورشکستگی و انحلال صندوق های سرمایه‌گذاری | آیا صندوق های سرمایه‌گذاری ورشکسته می‌شوند؟
  18. معرفی صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم
  19. فراصندوق یا FOF چیست؟ معرفی فراصندوق‌های ایرانی
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *