معرفی رمز ارز کاردانو

کاردانو، بلاکچین نسل سوم یا اتریوم ژاپنی

چشم بورس > رمزارز‌ها > آموزش رمزارزها > کاردانو، بلاکچین نسل سوم یا اتریوم ژاپنی
زمان مطالعه: 8 دقیقه
فهرست مطالب

یکی از 10 رمز ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال کاردانو یا همان ADA است. شبکه کاردانو یکی از شبکه‌های محبوب است که توانسته برای اولین بار بلاک‌چین‌های نسل سوم را به دنیای کریپتوکارنسی معرفی کند. اما آیا هنوز برای سرمایه‌گذاری پرسود در کاردانو فرصت هست؟ کاردانو چه مزیت‌هایی نسبت به رقبا دارد؟ چقدر می‌توان به آینده این رمز ارز اعتماد کرد؟

در این مقاله ما به سئوالات شما درباره کاردانو جواب میدهیم و شبکه آن را بررسی میکنیم.

معرفی رمز ارز کاردانو

کاردانو چیست؟

Cardano یک بلاک‌چین غیرمتمرکز و اولین شبکه متن باز است. هدف کاردانو ارائه تکنولوژی‌های پیشرفته براساس یک فرآیند پیچیده علمی و مبتنی بر تحقیقات است.

 چارلز هاسکینز خالق کاردانو است. او از بنیان‌گذاران سابق اتریوم در Bitshares و Ethereum classic هم فعالیت داشت. او برای بررسی پروتکل این شبکه متخصصان علوم کامپیوتر از موسسات آموزشی مختلف دنیا را گرد هم آورد. هدف اصلی هاسکینز ساخت پلتفرمی برای ارائه بلاک‌چین‌های  نسل سوم بود که هم از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کرده و هم مشکلات عدم مقیاس‌پذیری بلاک‌چین‌ها را حل کند.

 بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر کاردانو به وعده‌های خود عمل کند می‌تواند جایگزین اتریوم شود. به همین دلیل کاردانو را یک Ethereum Killer  یا همان قاتل اتریوم می‌دانند.

Cardano از دو لایه تشکیل شده است: Settlement Layer برای پردازش تراکنش‌ها  و (CSL) and the Control Layer برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند. قلب کاردانو الگوریتم اثبات سهام منحصر به فرد آن به نام Ouroboros است. بر خلاف پروتکل‌های اثبات کار که انرژی بالایی مصرف می‌کنند،  ouroboros مصرف انرژی کمی دارد و  مقرون‌به‌صرفه است.

(عجیب است که Ouroboros تصویر باستانی اژدها است که دم خود را می‌خورد!)

ouroboros

Cardano چطور کار می‌کند؟

Cardano یک بلاک‌چین دو لایه‌ای است. همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از این لایه‌ها برای رسیدگی به معاملات با کم‌ترین هزینه تراکنش استفاده می‌شود و لایه دیگر برای راه‌اندازی قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر متمرکز.

بر خلاف اثبات پروتکل‌های  اثبات کار،  پروتکل‌های اثبات سهام مصرف برق بالایی ندارد و سازگار با محیط‌ زیست است. کاردانو یکی از اولین شبکه‌هایی است که از الگوریتم اثبات سهام استفاده کرد.

معرفی رمز ارز کاردانو

با این حال، پروتکل Ouroboros کاملا متفاوت از بقیه الگوریتم‌های اثبات سهام است. طبق این پروتکل شبکه بلاک‌چین به دوره یا همان epochs تقسیم می‌شود. هر epoch از دوره‌های ثابت به نام slots (شکاف) ساخته شده. slot‌ها رهبر دارند. رهبر slot مسئول اضافه کردن بلوک‌ها هستند.

 آن‌ها باید  50% از  بلوک‌های معاملاتی را در یک epoch ایجاد کنند. تایید‌کنندگان شبکه یا همان endorsers افرادی هستند که  براساس داشتن بیشترین تعداد توکن انتخاب می‌شوند. این افراد ایجاد بلوک‌های جدید را تایید می‌کنند.

برای تضمین مشارکت عادلانه و اعتبار سنجی منصفانه، Cardano یک سیستم محاسباتی چند واسطه‌ای را به کار گرفته‌ است. پاداش‌ این فرایند بین endorser‌ها ، سهامداران محاسبه چند واسطه‌ای  و رهبران slot تقسیم می‌شود.

با مکانیسم اجماع مقیاس‌پذیر خود، مدل Cardano اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های بیشتری در هر ثانیه پردازش شوند، که به آن کمک می‌کند تا با سیستم‌های پرداخت سنتی مانند ویزا رقابت کند.

ADA چیست؟

  ADA  رمز ارز شبکه کاردانو است. سقف عرضه این رمز ارز 45 میلیارد توکن است. ICO این رمز ارز در ژانویه 2017 برگزار شد که در آن 62.2 میلیون دلار از ادا فروش رفت. ADA نام خود را از ریاضیدان و نویسنده قرن نوزدهم (دختر لرد بایرون) گرفت که اولین کامپیوتر مکانیکی را پیشنهاد کرد.

ADA چیست

مزایایی کاردانو

تیم پشتیبانی قوی

چارلز هاسکینز و جرمی وود مهم‌ترین اعضای تیم پشتیبانی از کاردانو هستند که سابقه فعالیت در تیم اتریوم را دارند. آن‌ها برای حفظ امنیت و جلوگیری ازهک شدن شبکه کاردانو پروتکل‌های مختلفی را آزمایش کردند تا در نهایت توانستند یک بلاک چین پیشرفته را توسعه دهند.

کاردانو یکی از معدود رمز ارزهایی است که توسط متخصصان آکادمی‌های معتبر دنیا مورد بررسی قرار گرفته‌است. بسیاری از آن‌ها که  برای IOHK کار می‌کنند برای توسعه و پیشرفت کاردانو ایده‌های جدید دارند.

چندلایه بودن بلاک چین کاردانو

این یکی از مزایای اصلی این شبکه است. کاردانو با اجرای یک لایه settlement و یک لایه محاسباتی، مقیاس پذیری نامحدود و تراکنش‌های سریع را تضمین می‌کند. آپدیت‌ها در کاردانو بدون تداخل در پردازش معاملات انجام می‌شود.

بلاک چین نسل سوم

در یک دهه‌ای که از تولد بلاکچین‌ها می‌گذرد تا به امروز سه نسل بلاکچین معرفی شده است. بلاکچین نسل اول همان بیت‌کوین، نسل دوم اتریوم و نسل سوم نیز به کاردانو مربوط می‌شود. هر نسل از بلاک‌چین برای رفع ضعف‌های نسل قبلی به وجود آمده است. هدف بلاک‌چین بیت‌کوین تمرکز‌زدایی و ایجاد یک سیستم شفاف پولی بود. البته که به هدفش رسید اما ضعف این بلاک‌چین در تعیین ضوابط قراردادها باعث شکل‌گیری نسل دوم بلاک‌چین‌ها شد.

بلاک‌چین اتریوم با قابلیت پشتیبانی از قرارداهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) اولین شبکه از نسل دوم بلاک‌چین‌ها است. اما اتریوم هم مشکلاتی داشت که باعث نارضایتی کاربران می‌شد. مشکلاتی مثل عدم مقیاس‌پذیری و سرعت پایین در اجرای تراکنش‌ها.

بلاک چین نسل سوم

نسل سوم بلاک‌چین را با نام کاردانو می‌شناسند. هدف کاردانو از ارائه بلاک‌چین‌های نسل سوم برطرف کردن مشکلات بلاک‌چین‌های قبلی با اجرای قراردادهای هوشمند در محیطی مقیاس‌پذیرتر، کم‌هزینه، با قابلیت تعامل و امنیت بیشتر است.

این پروژه در حال تکامل است و بلاکچین آن در طول زمان با پیشرفت‌های بیشتری روبرو خواهد بود. سیستم مدیریتی این شبکه بسیار منحصر به فرد است. با توجه به حمایت و پشتیبانی IOHK (سازمان حمایت‌کننده از استارتاپ‌ها) از این پروژه به نظر می‌رسد به آینده این پروژه می‌توان خوش‌بین بود.

ایجاد هویت دیجیتالی با کاردانو

مانند سایر رمز ارزها کاردانو به تمرکز‌زدایی تکیه دارد. خبر خوب این است که کاردانو می‌تواند برای کاربران خود در سراسر جهان، به ویژه کشورهای در حال توسعه هویت دیجیتالی فراهم کند.

در حال حاضر کاردانو با بیش از 54 کشور شروع به همکاری کرده‌است. طبق گفته بانک جهانی بیش از 1.7 میلیارد نفر در جهان به خدمات مالی دسترسی ندارند.  یکی از اهداف کاردانو رفع این مشکل و توسعه خدمات مالی در سطح جهان است.

عدم نیاز به قراردادهای هوشمند

با ارائه هارد فورک مری (Mary) کاردانو به یک بلاک‌چین چند لایه‌ای تبدیل شد که می‌تواند انتقال دارایی‌های دیگر در شبکه کاردانو را بدون نیاز به قرارداد میزبانی کند.

معرفی رمز ارز کاردانو

معایب کاردانو

در حال توسعه بودن

اگرچه کاردانو به عنوان ” بلاکچین آکادمیک” شناخته می‌شود، اما واقعیت این است که این شبکه هنوز در حال توسعه است و سرعت رشد آن کند به نظر می‌رسد. این بزرگ‌ترین دلیل برای محتاط بودن است!  چون بلاکچین‌های جدیدی که رقیب کاردانو هستند بیشتر می‌شوند و سریعتر رشد می‌کنند. رشد رقبا مانع از صعود کاردانو خواهد بود.

 برای مدتی کاردانو در معرض ریسک از دست دادن موقعیت خود در برابر Ethereum و EOS بود. چون هنوز برنامه اجرای قراردادهای هوشمند خود را کامل نکرده است. این شبکه هنوز بر روی مقیاس‌پذیری خود کار می‌کند .اما با این حال فقط می‌تواند 257 تراکنش را در یک ثانیه پردازش کند. این در حالی است که رمز ارزهایی مثل ریپل می‌توانند 1000 تراکنش در هر ثانیه پردازش کنند.

در واقع، کاردانو عقب‌تر از جایی است که باید باشد و هنوز نتوانسته به طور کامل از قرارداد هوشمندانه و قابلیت‌های Dapps پشتیبانی کند. برای اجرای این برنامه کاردانو باید به زودی آپدیت goguen  را ارائه دهد.

مشکلات سیستم رای‌گیری

 وجود یک سیستم رای‌گیری که در آن همه سرمایه‌گذاران می‌توانند برای ارتقا سیستم پیشنهاد‌های جدید ارائه بدهند و یا مخالف طرح‌های مختلف رای بدهند، جذاب است. اما این روش ایراداتی هم دارد. از آن جایی که همه رای‌دهندگان با تکنولوژی سیستم آشنا نیستند ممکن است به یک تصمیم غیر منطقی رای دهند یا یک طرح مناسب را به اشتباه رد کنند!

استراتژی بازاریابی بسیار مشکوک در ژاپن

جالب است بدانید که به کاردانو لقب اتریوم ژاپنی را داده‌اند چون بیشتر سرمایه گذاران اولیه آن (ظاهرا ۹۵ درصد) از ژاپن هستند. ژاپنی‌ها در ICO  کاردانو بالغ بر 63 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کردند. ICO این رمز ارز در ژاپن  جنجالی شد و این فرضیه به وجود آمد که اعضای تیم کاردانو با چندین چهره پنهان مانند تاداشی ایزومی، که روی NoahCoin و scamcoin  کار می‌کرد، مرتبط بودند. البته که هاسکینز این ادعاها را رد کرده است. اما همچنان گمانه‌زنی‌هایی در این باره وجود دارد.

چطور کاردانو بخریم؟

برای خرید ADA مثل خرید رمز ارزهای دیگر، باید صاحب کیف پول ارز دیجیتال بوده و در صرافی ارز دیجیتال ثبت نام کرده باشید.

ADA را می‌توانید به واسطه اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال معامله کنید. برای اینکه بدانید کدام صرافی‌ها امکان معامله با رمز ارز مورد نظر شما را دارند می‌توانید به سایت صرافی مورد نظرتان  مراجعه کنید و نام آن رمز ارز  را در لیست رمزهای قابل معامله در صرافی جستجو کنید.

راه دوم این است که coin market cap ADA  را در مرورگر خود سرچ کرده  و وارد تب Markets شوید. در این صفحه شما می‌توانید لیست صرافی‌هایی که معامله رمز ارز مورد نظر شما به تازگی در آن انجام شده را ببینید.

سزمایه گذاری در کاردانو

کاربران ایرانی می‌توانند برای خرید ADA از صرافی های ارز دیجیتال خارجی به سایت صرافی‌های کوکوین، اسندکس، چنجلی، بای‌بیت، وایت‌بیت، کوینکس و پروبیت مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: معیارهای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال

بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری کاردانو کدام اند؟

Daedalus کیف پول رسمی شبکه کاردانو است که می‌توانید در آن ADA را استیک کنید. این کیف پول غیرمتمرکز و متن باز (Open source) است. Daedalus تنها برای اجرا بر روی نسخه دسکتاپ طراحی شده. این کیف پول بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک قابل اجرا است.

کیف پول های سخت افزاری یا همان کیف پول های سرد ایمن‌ترین نوع کیف پول‌ها هستد. این کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال را به شکل آفلاین (بدون نیاز به اینترنت) در خود ذخیره می‌کند و به همین نسبت به کیف پول‌های دسکتاپ و موبایلی ریسک بسیار کمتری دارند. این کیف پول‌ها ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای دارند.

بهترین کیف پول‌های سخت افزاری

لجر نانو(Ledger Nano)

ترزور( Trezor)

الیپال تیتان (Ellipal Titan)

مطالب بیشتر: بهترین کیف پول های سخت افزاری برای ایرانیان

بهترین کیف پول‌های نرم افزاری

کوین بیس (CoinBase)

جمینی (Gemini)

یورویی (Yoroi)

تایپون والت (Typhon Wallet)

آیا کاردانو گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟

طبق تخمین سایت price prediction پیش‌بینی می‌شود قیمت ADA در سال جاری (2022) به حداقل 0.59$، حداکثر0.70$ و میانگین 0.61$ برسد. این سایت میانگین قیمت در سال 2023 را 0.87$ و در پنج سال آینده یعنی سال 2027، حداقل 4.12$ ، حداکثر 4.84$ و میانگین 4.24$ پیش‌بینی کرده است. البته که این تنها یک پیش‌بینی است و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال ریسک بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین ارزهای دیجیتال برای نوسان‌گیری در سال 2022

جدول معرفی اختصاری کاردانو

نمادADA
سازندهCharles Hoskinson
سال انتشار2017
عرضه در گردش33.75 میلیارد دلار
رتبه7
بلاک چینکاردانو
وایت پیپرCardano Whitepaper
آدرس سایتwww.Cardano.org

سئوالات متداول

کاردانو چیست؟

کاردانو اولین بلاک‌چین نسل سوم است که با الگوریتم اثبات سهام Ouroboros کار می‌کند. ADA رمز ارز این شبکه رتبه 6 در بین رنکینگ ارزهای دیجیتال را دارد.

بلاک‌چین نسل سوم چیست؟

نسل جدیدی از بلاک چین‌ها که هدف آن ها برطرف کردن مشکلات بلاک‌چین‌های قبلی با اجرای قراردادهای هوشمند در محیطی مقیاس پذیرتر، کم هزینه، با قابلیت تعامل و امنیت بیشتر است.

آیا در کاردانو سرمایه‌گذاری کنیم؟

پیش بینی شده قیمت کاردانو در سال جاری به میانگین 0.61$، در سال 2023 به میانگین 0.87$ و در 5 سال آینده یعنی سال 2027 به میانگین 4.24$ برسد.

چطور کاردانو بخرم؟

برای خرید ADA مثل خرید رمز ارزهای دیگر، باید صاحب کیف پول ارز دیجیتال بوده و در صرافی ارز دیجیتال ثبت نام کرده باشید.رمز ارز کاردانو را می‌توانید به واسطه اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال معامله کنید

محتوای این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت امتیاز روی یک ستاره کلیک کنید

متوسط امتیاز: 0 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 0

تا حالا امتیازی ثبت نشده. اولین امتیاز رو ثبت کنید!

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *