چطور در صندوق های سرمایه‌گذاری عضو شویم؟

چشم بورس > سرمایه‌گذاری > چطور در صندوق های سرمایه‌گذاری عضو شویم؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فهرست مطالب
مقاله شماره 3 از 19 در سری مقالات سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

سرمایه‌گذاری از طریق صندوق ها یکی از راه های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. ما در مقاله سرمایه‌گذاری غیرمستقیم تعریف کردیم که صندوق سرمایه‌گذاری چیست و گفتیم که رایج‌ترین راه برای آن دسته از افرادی که به سرمایه‌گذاری در بورس مشتاق‌اند اما دانش و یا زمان کافی برای تحلیل بازار و مدیریت سبد سرمایه‌گذاری خود را ندارند؛ سرمایه‌گذاری در صندوق ها است. صندوق های سرمایه‌گذاری شامل ترکیب متنوعی از دارایی ها هستند که توسط تیم تحلیلگران صندوق انتخاب و مدیریت می‌شوند. سرمایه‌گذاران در ازای پرداخت وجه صاحب واحدهای صندوق می‌شوند که هر یک از این واحد ها چکیده ای از کل دارایی های صندوق است. بنابراین حتی افراد با مبالغ سرمایه‌گذاری اندک میتوانند با خرید واحد ها، در ترکیبی از دارایی های مختلف سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق ها انواع مختلفی دارند. ما در مقاله انواع صندوق های سرمایه‌گذاری به توضیح کامل درباره انواع صندوق ها پرداخته ایم. اما چطور میتوانیم در صندوق های سرمایه‌گذاری عضو شویم؟

در این مقاله قصد داریم روش های سرمایه‌گذاری در صندوق ها را شرح دهیم و شما را برای پیداکردن بهترین صندوق های سرمایه‌گذاری راهنمایی کنیم.

مقالات مرتیط: پولمان را چطور سرمایه‌گذاری کنیم؟

راه های عضویت در صندوق های سرمایه‌گذاری

صندوق های سرمایه‌گذاری به دو روش معامله می‌شوند.

1- “صدور و ابطال واحد های صندوق”

2- “خرید و فروش واحد های صندوق های قابل معامله در بورس (ETF)”

برخی از صندوق ها به روش “صدور و ابطال واحد های صندوق” ، برخی به روش” قابل معامله در بورس” و برخی به هردو روش معامله می‌شوند.

روش صدور و ابطال واحد های صندوق

طبق این روش پس از انتخاب صندوق ایده آل، باید ضمن همراه داشتن مدارک به شعب منتخب صندوق مراجعه کنید و یا اینکه به صورت آنلاین و از طریق سایت صندوق عضو شوید.

در ادامه به تشریح گام های این روش میپردازیم.

گام اول- انتخاب صندوق

برای انتخاب صندوق میتوانید به سایت فیپ ایران مراجعه کنید. از طریق این سایت شما میتوانید اطلاعات صندوق ها، مقایسه آن‌ها با یکدیگر و گزارشات را مطالعه کنید.

در بخش اطلاعات صندوق ها شما میتوانید نام صندوق ها، نوع آن ها، آدرس سایت جهت مراجعه و کسب اطلاعات را ببینید.

در صفحه هر صندوق شما میتوانید کلیه اطلاعات مربوط به آن از قبیل: اطلاعات تاسیس، ارکان صندوق، گزارشات عملکرد، بازده صندوق، سیاست های سرمایه‌گذاری صندوق، هزینه ها، قوانین و مقررات و هم‌چنین اطلاعلات مربوط به واحد ها از قبیل: قیمت صدور و ابطال، تعداد واحدهای سرمایه‌‌گذاری نزد سرمایه‌گذارن و… را ببینید.

در قسمت مقایسه صندوق ها میتوانید صندوق ها را از لحاظ نرخ بازدهی در دوره های مختلف، ارزش روز هر واحد، ارزش روز هر صندوق و .. با هم مقایسه کنید.

عضویت در صندوق های سرمایه‌گذاری

چه نکاتی را باید برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری مد نظر قرار دهیم؟

گفتیم که سرمایه‌گذاری در صندوق ها یک روش غیرمستقیم برای سرمایه‌گذاری در بورس است. از آن جایی که سرمایه‌‌گذاران این صندوق ها، پس از سرمایه‌‌گذاری حق انتخابی برای مدیریت پرتفوی ندارند باید در انتخاب خود بسیار دقت کنند. اما رعایت چه نکاتی در انتخاب صندوق ها تاثیرگذار است؟

1-ریسک پذیری و هدف خود را مد نظر قرار دهید

میزان ریسک پذیری یا ریسک گریزی شما اصلی‌ترین عامل برای انتخاب نوع صندوق است. پیش‌تر گفتیم که چنانچه محافظه کار هستید صندوق ها با درامد ثابت و چنانچه ریسک پذیر هستید، صندوق های سهامی برای شما مناسب هستند. در صورتی که سطح ریسک پذیری شما میانه است، صندوق های مختلط میتوانند برای شما ایده آل باشند.

هدف شما از سرمایه گذاری در انتخاب نوع صندوق ها، از جمله صندوق های طلا، زمین ، پروژه و .. تاثیرگذار است. پس نخستین گام در انتخاب صندوق های سرمایه‌گذاری شناخت روحیه خود و هدف شما از سرمایه‌گذاری است.

2-اعتبار صندوق

خوشنامی و عملکرد صندوق را در نظر بگیرید. بررسی بازدهی صندوق طی چند سال و طی بازه های زمانی مختلف میتواند شما را در ارزیابی صندوق راهنمایی کند. تجربه و سابقه صندوق عملکرد آن را به خوبی نمایان میکند.

3-هزینه کارمزد کارگزاری

صندوق سرمایه‌گذاری در ازای هزینه هایی که بابت مدیریت دارایی سرمایه‌گذاران میپردازد از شما مبلغی به عنوان کارمزد کم میکند. کارمزد پایین کارگزاری ها هزینه کمتر و در نتیجه درامد بیشتری برای شما همراه می‌آورد.

4- مدیر و ضامن نقدشوندگی

یکی از اصلی ترین عواملی که میتواند یک صندوق خوب را از سایر صندوق ها جدا کند شیوه تصمیم گیری و عملکرد صحیح مدیران است. مسلما هرچه ضامن نقدشوندگی یک صندوق معتبرتر و از لحاظ مالی قوی‌تر باشد، پشتوانه محکم‌تری است. در نتیجه میتواند ریسک را کمتر و اطمینان شما را بیشتر کند.

5- امیدنامه و اساسنامه صندوق

امیدنامه هر صندوق شامل اطلاعاتی از قبیل: اهداف و استراتژی های صندوق، ارکان صندوق، هزینه ها، اطلاعات مربوط به واحدها و اطلاعاتی از این قبیل است.

به موجب اساسنامه هر صندوق شما میتوانید کلیات، مفاهیم، مقررات و تبصره های مربوط به آن را ببینید.

بررسی امیدنامه و اساسنامه دید کلی درباه صندوق به شما میدهد و شما را در تصمیم‌گیری بهتر راهنمایی میکند. امیدنامه و اساسنامه هر صندوق را میتوانید از طریق صفحه همان صندوق و از سایت فیپ ایران دانلود کنید.

6- نرخ سود پیش‌بینی شده صندوق

پیش‌تر گفتیم که تنها صندوق ها با درامد ثابت نرخ سود مشخص دارند و طبق قوانین مصوب سازمان بورس هیچ کس حق تضمین نرخ سود مشخصی را ندارد. اما صندوق ها میتوانند نرخی را به عنوان نرخ سود پیش‌بینی شده (نه تضمین شده) اعلام کنند. صندوق ها این نرخ را بر اساس عملکرد گذشته و توان خود در مدیریت دارایی تخمین میزنند. نرخ سود محقق شده ممکن است از نرخ سود پیش‌بینی شده بیشتر یا حتی کمتر باشد.

چطور در صندوق های سرمایه‌گذاری عضو شویم

گام دوم- مراجعه به شعب صندوق و تکمیل فرم مشخصات سرمایه‌گذار

  در این گام شما باید ضمن در دست داشتن مدارک به شعب منتخب صندوق ها که از سوی خود صندوق معرفی میشوند مراجعه و فرم پر کنید. لازم به ذکر است که پیش از طی این مراحل شما باید در سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشید. هم‌چنین لازم است که صاحب کد بورسی باشید.

مدارک لازم این مرحله:

  • شناسنامه
  •  کارت ملی
  • اطلاعات حساب

گام سوم- واریز وجه

در این مرحله باید به میزان مبلغی که می‌خواهید در صندوق سرمایه گذاری کنید؛ به شماره حسابی که از طرف صندوق معرفی می‌شود پول واریز کنید.

گام چهارم- ارائه فیش واریز

پس از واریز مبلغ سرمایه‌گذاری باید فیش واریز را به صندوق ارائه کرده و در ازای آن از صندوق رسید دریافت کنید.

گام پنجم – اعلامیه صدور واحد سرمایه‌گذاری

پس از تکمیل فرم‌های مورد نیاز و گذراندن تشریفات لازم، گواهی واحدهای سرمایه گذاری برای شما صادر خواهد شد.

هنگامی که یک سرمایه‌گذار قصد خرید از یک تا چند واحد سرمایه‌گذاری را دارد، باید از مدیر صندوق درخواست صدور واحد سرمایه‌گذاری کند تا مدیر برای او واحد صادر کند. به عبارتی در صندوق های سرمایه‌گذاری، از اصطلاح “صدور” به جای خرید استفاده می‌شود.

هم‌چنین زمانیکه سرمایه‌گذار قصد فروش واحد های خود را دارد، باید درخواست ابطال واحد بدهد. پس در صندوق های سرمایه‎‌گذاری “ابطال” هم معنی با فروش است. از آن جایی که این صندوق ها در بورس معامله نمی‌شوند آن ها را غیرقابل معامله می‌نامند. باتوجه به اینکه صندوق های غیرقابل معامله براساس ارزش روز دارایی (NAV) معامله می‌شوند، قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری در این صندوق ها 2 الی 3 روز کاری بعد مشخص می‌شود. در نتیجه زمانیکه شما به صندوق ها در خواست صدور واحد می‌دهید، واحد های شما 2 الی 3 روز بعد قیمت گذاری شده و صادر می‌شوند. صندوق مابه‌التفاوت قیمت روزی که شما درخواست صدور واحد داده‌اید و روزی که واحد صادر شد را با شما حساب خواهد کرد.

مقالات دیگر: معرفی بهترین کتاب های آموزش بورس

خرید و فروش واحد های صندوق های قابل معامله در بورس (ETF)

صندوق های قابل معامله یا همان ETF یکی از انواع صندوق های سرمایه‌گذاری متشکل از سهام و سایر اوراق هستند که خود مانند سهام در بورس داد و ستد می‌شوند. به بیان دیگر ETF ها سبدی از سهام متنوع هستند که خود به شکل تک سهم در ساعات 9 الی 12:30  روزهای شنبه تا چهارشنبه در بازار سهام معامله می‌شوند.

ما در مقاله صندوق های قابل معامله ETF به توضیح کاملتر این صندوق ها پرداخته‌ایم.

شرط خرید و فروش واحدهای این صندوق ها داشتن کد بورسی و عضویت در کارگزاری است.

اگر از مراحل عضویت در کارگزاری و شروع معامله در بورس اطلاعی ندارید؛ میتوانید مقاله گام های ورود به بورس را مطالعه کنید تا از شیوه ثبت نام مطلع شوید.

کارمزد صندوق های سرمایه‌گذاری چه قدر است؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بابت مدیریت دارایی سرمایه‌گذاران از آن ها کارمزد میگیرند. این کارمزد بین صندوق ها با درامد ثابت و دیگر صندوق ها متفاوت است. صندوق‌های اوراق با درآمد ثابت سالانه 0.09 درصد از مبلغ سرمایه گذاری را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند اما کارمزد سایر صندوق ها سالانه 2 درصد است.

محتوای این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت امتیاز روی یک ستاره کلیک کنید

متوسط امتیاز: 3.8 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 4

تا حالا امتیازی ثبت نشده. اولین امتیاز رو ثبت کنید!


ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات سرمایه‌گذاری غیرمستقیم
  1. سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیرمستقیم | صندوق های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی ها
  2. انواع صندوق های سرمایه‌گذاری
  3. چطور در صندوق های سرمایه‌گذاری عضو شویم؟ (مقاله فعلی)
  4. چطور عضو سبدگردانی ها شویم؟
  5. صندوق درآمد ثابت چیست؟ چطور در صندوق های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنیم؟
  6. صندوق سهامی چیست و چگونه در آن سرمایه‌گذاری کنیم؟
  7. صندوق مختلط چیست؟ چطور در صندوق های مختلط سرمایه‌گذاری کنیم؟
  8. صندوق قابل معامله ETF چیست؟ چطور در این صندوق ها سرمایه را معامله کنیم؟
  9. صندوق طلا چیست؟ چطور در صندوق طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟
  10. صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان چیست؟ چه مزایایی دارد؟
  11. صندوق پروژه چیست؟ این صندوق ها چه ویژگی هایی دارند؟
  12. صندوق سرمایه گذاری شاخصی چیست؟ چطور در این صندوق ها سرمایه‌گذاری کنیم؟
  13. صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
  14. صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه چیست؟ صندوق های جسورانه چه ویژگی هایی دارند؟
  15. صندوق اختصاصی بازارگردانی چیست؟ این صندوق ها چه ویژگی هایی دارند؟
  16. ارزش خالص دارایی یا NAV در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟
  17. ورشکستگی و انحلال صندوق های سرمایه‌گذاری | آیا صندوق های سرمایه‌گذاری ورشکسته می‌شوند؟
  18. معرفی صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم
  19. فراصندوق یا FOF چیست؟ معرفی فراصندوق‌های ایرانی
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *