صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی با کمترین کارمزد

چشم بورس > رمزارز‌ها > صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی با کمترین کارمزد
زمان مطالعه: 7 دقیقه
فهرست مطالب

معامله در دنیای ارزهای دیجیتال پیچیدگی‌های زیادی دارد. اگر می‌خواهید در این بازار بی‌رحم سود کنید باید موارد مهمی را مدنظر قرار دهید. یکی از این مسائل انتخاب صرافی معتبر و با کارمزد پایین است. برای افرادی که معاملات زیادی می‌کنند و اصطلاحا معامله‌گر روزانه (Day Trader) هستند، کارمزد معاملات یک فاکتور بسیار مهم است. ما در این مقاله صرفا به دنبال صرافی با کمترین کارمزد نیستیم، بلکه صرافی‌های معتبر و امن را بررسی می‌کنیم که کمترین کارمزد را دارند.

صرافی ارز دیجیتال با کمترین کارمزد
صرافی ارز دیجیتال با کمترین کارمزد

انواع کارمزد ارز دیجیتال

یک تریدر ارز دیجیتال می‌تواند انواع مختلفی از معاملات را در یک صرافی انجام دهد که هر کدام ساختار کارمزد خاص خود را دارند. ممکن است این کارمزدها در کوتاه‌مدت و بلندمدت تغییر کنند، بنابراین باید به طور مستمر کارمزدها را بررسی کنید. در حالت کلی دو نوع کارمزد در معاملات رمزارز وجود دارد که نگاهی کوتاه به آنها می‌اندازیم.

کارمزد صرافی‌های ارز دیجیتال

برای اینکه یک صرافی ارز دیجیتال درآمد داشته باشد، باید در مقابل خدماتی که ارائه می‌دهد کارمزد دریافت کند. کارمزد در صرافی‌ها انواع مختلفی دارد. برخی از کارمزدهای رایج عبارتند از:

  • کارمزد معاملات
  • هزینه‌هایی که هنگام واریز ارز دیجیتال به صرافی پرداخت می‌شود.
  • کارمزدهای مربوط به برداشت از حساب
  • کارمزدهای وام و اعتبار

کارمزد شبکه

رمزارزها دارایی‌های دیجیتال هستند که تحت نظارت نهادهای مختلف از جمله دولت و بانک‌ها نیستند. در حال حاضر اکثر رمزارزها روی شبکه‌ها و رایانه‌ها در سراسر جهان و بدون نیاز به مرجع ثالث نگهداری می‌شوند. تراکنش‌ها باید بدون دخالت شخص ثالث و به صورت امن انجام و ثبت شوند. اینجاست که پای ماینرها به معاملات ارز دیجیتال باز می‌شود. کارمزدهای شبکه در اصل پاداش‌هایی است که به ماینرها می‌پردازید تا تراکنش امن و غیرمتمرکز را تضمین کنند.

سفارش‌گذار (Maker) و سفارش‌بردار (Taker)

اگر در مورد کارمزد صرافی‌ها جستجو کرده باشید، احتمالا دو اصطلاح میکر و تیکر شنیده‌اید. پیش از اینکه وارد بحث صرافی‌های ارز دیجیتال با کمترین کارمزد شویم، بهتر است مختصری در مورد این دو اصطلاح صحبت کنیم.

  • سفارش‌گذارها یا میکرها، سفارش‌های جدیدی در بازار ثبت می‌کنند و نقدینگی جدید به بازار می‌آورد. سفارش‌های آنها به سرعت اجرا نمی‌شود و باید منتظر تیکرها بمانند.
  • سفارش‌بردارها یا تیکرها، سفارش‌های منطبق بر سفارش‌های موجود می‌گذارند و اصطلاحا نقدینگی را برمی‌دارند. سفارش تیکرها در لحظه انجام می‌شود.

در اکثر صرافی‌ها کارمزد برای تیکرها بیشتر از میکر‌هاست. به این دلیل که برای بازارسازها انگیزه ایجاد شود تا نقدینگی جدید به بازار وارد کنند.

صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی با کمترین کارمزد

در این بخش صرافی‌های خارجی با کمترین کارمزد را معرفی می‌کنیم. باز هم تاکید می‌کنیم ما صرافی‌های معتبر با کمترین کارمزد را در لیست خود آورده‌ایم. ممکن است صرافی‌هایی با کارمزد کمتر نیز پیدا شود، اما کارمزد تنها یکی از فاکتورهای انتخاب صرافی است.

صرافی کوکوین

پس از محدودیت‌های مرتبط با احراز هویت KYC در صرافی بایننس، بسیاری از ایرانیان مجبور به مهاجرت به صرافی‌های دیگر شده‌اند. صرافی کوکوین (Kucoin) یک صرافی بسیار معتبر با رتبه‌ی 3 در سایت کوین مارکت کپ است. این صرافی نه تنها از بهترین جایگزین‌های بایننس، بلکه یک صرافی با کارمزد معاملات بسیار مناسب محسوب می‌شود. در میان صرافی‌های معتبر کمترین کارمزد معاملات را دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد کوکوین مطالعه‌ مطلب زیر را توصیه می‌کنیم.

بررسی صرافی کوکوین برای ایرانیان

ساختار کارمزد در صرافی کوکوین بر اساس سطوح VIP است. برای سطح صفر کارمزد برای میکر و تیکر تنها 0.1 درصد است. با افزایش حجم معاملات و همچنین خرید توکن خود صرافی با نام KCS شامل تخفیف در کارمزد می‌شوید. جالب است بدانید در سطوح بالاتر کارمزد معاملات صفر و برای میکر حتی منفی است. به عبارت دیگر به ازای معاملات نه تنها کارمزد نمی‌پردازید بلکه ارز مورد نظر را با قیمتی پایین‌تر از تابلو می‌خرید. در شکل زیر ساختار کارمزد را می‌توانید ببینید.

کارمزد معاملات اسپات در صرافی کوکوین KuCoin
کارمزد معاملات اسپات در صرافی کوکوین KuCoin

صرافی بای‌بیت

اگر اهل معاملات اهرمی و ابزار مشتقه هستید، صرافی بای‌بیت Bybit بهترین گزینه برای شماست. علاوه بر این نسبت به اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال کارمزد پایینی دارد. ساختار کارمزد در صرافی بای بیت ثابت است و براساس سطوح VIP نیست. کارمزد معاملات اسپات برای میکر صفر و برای تیکر تنها 0.1 درصد است. در معاملات قراردادی (ابزار مشتقه) کارمزد از این هم پایین‌تر می‌شود، برای تیکر 0.075 درصد و برای میکر 0.025- درصد.

مطلب پیشنهادی: صرافی بای بیت Bybit: بهترین صرافی برای معاملات اهرمی

صرافی اسندکس

صرافی اسندکس AscendEx یک صرافی معتبر با رتبه‌ی 24 است. این صرافی تعداد بسیار زیادی از آلت‌کوین‌ها و شت‌کوین‌ها را پوشش می‌دهد، از این رو بهترین صرافی برای معامله‌ی کوین‌های ناشناخته است. برای آشنایی بیشتر با این صرافی مطلب زیر را مطالعه کنید:

مطلب پیشنهادی: صرافی اسندکس AscendEX: معرفی، ثبت نام، احراز هویت و ترید

خبر خوش اینکه کارمزدهای این صرافی بسیار منصفانه است. همانند صرافی کوکوین، اینجا نیز کارمزد برای میکر و تیکر بر اساس سطوح VIP تعیین می‌شود. در سطح صفر کارمزد برای میکر و تیکر تنها 0.1 درصد است. در سطوح بالاتر بر اساس حجم معاملات و نگهداری توکن خود صرافی با نام توکن ASD، کارمزد برای میکر صفر و حتی منفی است.

کارمزد صرافی اسندکس AscendEX
کارمزد صرافی اسندکس AscendEX

چنجلی پرو

صرافی چنجلی پرو Changelly PRO نسخه‌ی توسعه‌یافته‌ی صرافی قدیمی چنجلی است. احراز هویت در این صرافی اختیاری بوده و تا سقف 1 بیت‌کوین در شبانه‌روز می‌توانید بدون احراز هویت برداشت کنید. این صرافی در کشور سیشل ثبت شده و با توجه به اعتبار نسخه‌ی قدیمی، یک صرافی امن و معتبر محسوب می‌شود. اگرچه این صرافی کمترین کارمزد معاملات در میان صرافی‌های معتبر را ندارد اما همچنان کارمزدهای چنجلی پرو بسیار پایین است.

بیشتر بخوانید: صرافی چنجلی پرو Changelly PRO برای ایرانیان: بررسی جامع و آموزش ثبت نام

کارمزد معاملات در چنجلی پرو دارای سطوح VIP است. این صرافی توکن کاهش کارمزد ندارد اما با توجه به حجم معاملات شامل تخفیف در کارمزد می‌شوید. برای سطح صفر کارمزد میکر و تیکر عدد رقابتی 0.1 درصد است و با افزایش حجم معاملات کارمزد برای میکر حتی به صفر می‌رسد. سطوح کارمزد در چنجلی پرو را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

کارمزد معاملات در صرافی چنجلی پرو
کارمزد معاملات در صرافی چنجلی پرو

صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی با کمترین کارمزد

در بخش دوم صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی با کمترین کارمزد را معرفی می‌کنیم. صرافی‌های ایرانی در مقایسه با صرافی‌های خارجی کارمزد بیشتری دریافت می‌کنند. با این حال در میان آنها گزینه‌های مطلوبی با کارمزدهای منصفانه وجود دارد. برای آشنایی با بهترین صرافی‌های ایرانی خواندن می‌توانید مقاله زیر را بخوانید:

بیشتر بدانید: بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

صرافی نوبیتکس

صرافی نوبیتکس از محبوب‌ترین صرافی‌های ایرانی است. این صرافی به صورت کاملا قانونی در داخل ایران فعالیت می‌کند و امکان معامله 19 رمزارز در آن وجود دارد. هر چند مانند همه‌ی صرافی‌های ایرانی تنوع کمی دارد، اما این صرافی کمترین کارمزد را در میان صرافی‌های ایرانی دارد.

کامزد معاملات در صرافی نوبیتکس
کامزد معاملات در صرافی نوبیتکس

اگر بخواهید در صرافی نوبیتکس ارزهای دیجیتال خود را به ریال تبدیل کنید، کارمزدها بر اساس حجم معاملات دسته‌بندی می‌شود. در پایین‌ترین سطح 0.35 درصد و بالاترین سطح 0.2 درصد است. البته نوبیتکس یک پلن تریدری نیز دارد که تنها امکان واریز و برداشت ریال در آن وجود دارد، کارمزد پلن تریدی بسیار پایین و با صرافی‌های معتبر خارجی قابل مقایسه است. برای ترید کردن نوبیتکس کمترین کارمزد را در میان صرافی‌های ایرانی دارد و این عدد تنها 0.1 درصد است.

صرافی آریومکس

صرافی آریومکس دومین صرافی ارز دیجیتال ایرانی از نظر میزان کارمزد است. آریومکس بهترین صرافی ایرانی برای ترید حرفه‌ای است. به نسبت دیگر صرافی‌های ایرانی ابزارهای نسبتا مدرنی دارد؛ مانند معامله با حد سود و حد ضرر. هر چند هنوز هم در مقابل صرافی‌های معتبر خارجی حرف زیادی برای گفتن ندارد.

کارمزد معاملات در آریومکس بر اساس حجم معاملات است و از 0.32 درصد برای میکر و 0.35 درصد برای تیکر شروع می‌شود. حداقل کارمزد نیز برای میکر 0.15 درصد و برای تیکر 0.18 درصد است. آریومکس نیز همانند نوبیتکس یک پلن ویژه به نام اکونومی دارد که تنها امکان واریز و برداشت ریال در آن فراهم است. کارمزد معاملات در پلن اکونومی 0.15 درصد و جزو صرافی‌های ایرانی با کمترین کارمزد معاملاتی است.

کارمزد در صرافی آریومکس
کارمزد در صرافی آریومکس

صرافی فینیکس

اگر حجم معاملات شما بالاست (بیشتر از 500 میلیون تومان در ماه) صرافی فینیکس کارمزدهای بسیار مناسبی دارد. با اینکه تنوع در این صرافی بسیار کم است اما برای معامله در حجم بالا کمترین کارمزد را در میان صرافی‌های ایرانی دارد. کارمزد معاملات فینیکس بر اساس سطوح مختلف و به صورت پلکانی است. این کارمزد از 0.3 درصد برای میکر و 0.4 برای تیکر آغاز می‌شود. اما برای حجم معاملات بالاتر از یک میلیارد تومان در ماه کارمزدها بسیار پایین است. در بالاترین سطح کارمزد برای میکر منفی است. در جدول زیر سطوح کارمزد در صرافی فینیکس را می‌توانید مشاهده کنید:

کارمزد در صرافی آریومکس
کارمزد در صرافی آریومکس

سوالات متداول

کدام صرافی ارز دیجیتال خارجی کمترین کارمزد را دارد؟

در میان صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال خارجی صرافی کوکوین کمترین کارمزد را دارد. کارمزد در این صرافی برای میکر و تیکر 0.1 درصد است. با خرید توکن صرافی و افزایش حجم معاملات میزان کارمزد صفر و یا حتی منفی می‌شود.

کدام صرافی ارز دیجیتال ایرانی کمترین کارمزد را دارد؟

در میان صرافی‌های معتبر ایرانی صرافی نوبیتکس در پلن تریدری کارمزد 0.1 دریافت می‌کند. این عدد پایین‌تر از دیگر صرافی‌های ایرانی است.

کارمزد در یک صرافی ارز دیجیتال چگونه محاسبه می‌شود؟

کارمزد در صرافی‌های ارز دیجیتال به صورت درصدی از معامله تعیین می‌شود. صرافی‌ها یا از مدل‌های کارمزد ثابت استفاده می‌کنند و یا از سطوح VIP. این سطوح با حجم معاملات و یا توکن‌های خود صرافی مشخص می‌شوند. هر چقدر سطح بالاتری داشته باشید شامل تخفیف در کارمزد می‌شود.

آیا صرافی با کارمزد صفر وجود دارد؟

صرافی‌ها برای ارائه خدمات کارمزد دریافت می‌کنند. ممکن است در یک صرافی در سطوحی کارمزد صفر و یا منفی باشد، اما در حالت کلی صرافی معتبر و بدون کارمزد وجود ندارد.

محتوای این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت امتیاز روی یک ستاره کلیک کنید

متوسط امتیاز: 4.5 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 15

تا حالا امتیازی ثبت نشده. اولین امتیاز رو ثبت کنید!

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *