آموزش خرید زمین در متاورس

خرید زمین در متاورس؛ چگونه زمین مجازی بخریم؟

چشم بورس > رمزارز‌ها > خرید زمین در متاورس؛ چگونه زمین مجازی بخریم؟
زمان مطالعه: 7 دقیقه
فهرست مطالب

خرید زمین در متاورس شبیه به داستان‌های عملی-تخیلی است! اما خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کردیم رنگ واقعیت به خود گرفته است. امروز در پلتفرم‌های مجازی مانند دیستنرالند یا OpenSea می‌توانید زمین مجازی بخرید. شاید خرید سایر دارایی‌های دیجیتال مانند آثار هنری چندان عجیب به نظر نرسد، اما خرید زمین مجازی در نگاه اول جنون‌آمیز است.

حتما برای شما نیز یک سوال اساسی وجود دارد؛ چرا برخی حاضرند برای زمین‌های مجازی پول واقعی بپردازند؟ املاک دیجیتال چه سودی برای خریداران خواهند داشت؟ در متاورس کاربران هویتی مجازی دارند که به آن آواتار می‌گویند. آنها در دنیاهای مجازی زندگی می‌کنند، همدیگر را ملاقات می‌کنند و از نمایشگاه‌ها بازدید خواهند کرد. اینجاست که زمین در متاورس معنا می‌یابد.

خرید زمین در متاورس
خرید زمین در متاورس

متاورس چیست؟

پس از ورود فیسبوک به متاورس (Metaverse)، تقریبا اکثر افراد در اینترنت نام متاورس را شنیده‌اند. با این حال، متاورس پدیده‌ای نو است و تعداد کمی از مردم می‌دانند که دقیقا چیست. متاورس را می‌توان یک واقعیت دیجیتالی جایگزین تعریف کرد. یک دنیای دیجیتالی که افراد در آن کار می‌کنند، سرگرم می‌شوند و دارای هویت مجازی هستند. پیش از این در مقاله‌ای دیگر به صورت مفصل در مورد متاورس صحبت کرده‌ایم، که می‌توانید از لینک زیر آن را بخوانید:

مطالعه‌ی بیشتر: متاورس چیست و چه ارتباطی با ارزهای دیجیتال دارد؟

ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده حس حضور در یک دنیای دیجیتالی را ممکن می‌کنند. طرفداران متاورس معتقدند که این فناوری نسخه‌ی جایگزین اینترنت فعلی خواهد بود. از این رو آن را وب 3.0 (Web 3.0) نیز می‌نامند. متاورس یک جهان دیجیتالی کامل است و یکی از فرصت‌های تجاری در آن خرید و فروش املاک دیجیتال است. مثلا فرض کنید مالک یک فضای اداری در متاورس هستید و می‌توانید آن را به شرکت‌ها اجاره دهید یا بفروشید.

چرا سرمایه‌گذارن زمین مجازی می‌خرند؟

در دنیای واقعی نرخ بازده سرمایه‌گذاری (RIO) مهم‌ترین دلیل برای خرید زمین است. فرقی نمی‌کند که در این زمین یک کارگاه تولیدی بنا شود یا یک برج 50 طبقه، خریدران زمین انتظار بازدهی از سرمایه‌ی خود را دارند. یک سوال کلیدی وجود دارد؛ آیا با خرید زمین در متاورس نیز می‌تواند بازدهی کسب کرد؟ پاسخ مثبت است، اما بستگی به این دارد از زمین مجازی چه استفاده‌ای بکنید.

خرید زمین در متاورس یک فرصت متفاوت برای سرمایه‌گذاران است. اولین مزیت زمین‌ مجازی این است که می‌توانید با ارزهای دیجیتال آنها را بخرید و کار شما بسیار ساده و راحت خواهد بود. دومین مزیت خرید زمین در متاورس آزادی عمل شما است. می‌توانید هر چیزی دوست دارید در آن بسازید از یک تالار برای کنسرت تا یک فضای کاری مشترک برای میزبانی جلسات.

اسنوپ‌داگ خواننده‌ی معروف در حال توسعه‌ی متاورس خود در سندباکس یا نام Snoopverse است. سندباکس یک پلتفرم واقعیت مجازی برای بازی و سرگرمی محسوب می‌شود و Snoopverse قرار است محلی برای توسعه‌ی NFT و کنسرت‌های انحصاری باشد. اخیرا یکی از طرفداران او یک قطعه زمین در Snoopverse را به قیمت 450,000 هزار دلار خرید.

موضوع وقتی عجیب‌تر می‌شود که یک قطعه زمین در دیسنترالند به قیمت 900,000 دلار معامله شده‌ است! اما این نیز بالاترین رقم برای خرید یک زمین مجازی نیست. در یک متاورس مرتبط با مد، یک زمین به قیمت 2.8 میلیون دلار توسط Tokens.com به فروش رفته است. صنعت مد یکی از حوزه‌های آینده‌دار متاورس محسوب می‌شود، با واقعیت مجازی می‌توانید در فروشگاه‌های پوشاک متاورس قدم بزنید و هر چه دوست دارید را بپوشید.

قیمت زمین در متاورس چقدر است؟

قیمت خرید زمین در متاورس
قیمت خرید زمین در متاورس

این سوال پاسخ مشخصی ندارد! مثل این است که کسی از شما بپرسد قیمت زمین در ایران چقدر دارد، حتی پیچیده‌تر قیمت زمین در دنیا چقدر است. بستگی دارد در کدام پلفترم زمین مجازی بخرید و زمین مدنظر در کجا قرار گرفته باشد. مشخصا در پلتفرم‌های برتر مانند دیسنترالند و سندباکس زمین بالاتر قیمت‌گذاری شده است.

اگر بخواهیم یک دید کلی به شما بدهیم برای خرید زمین در سندباکس حداقل به 3 واحد اتریوم نیاز دارید و این ارزان‌ترین زمین است. زمین‌هایی در سندباکس وجود دارد که برای آنها باید بالای 10,000 اتریوم بپردازید که رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود. در دیسنترالند نیز اعداد مشابهی وجود دارد از 4 اتریوم تا قیمت‌هایی بالای 10,000 اتریوم. برای پلفترم‌های ناشناخته قیمت‌ها بسیار پایین است، با این حال بهتر است پول خود را صرف پروژه‌های ناشناخته و بی‌ارزش نکنید.

آموزش خرید زمین در متاورس

خرید زمین در متاورس پیچیده نیست. اگر پس از تحقیق و سنجیدن تمام جوانب قصد خرید زمین مجازی را دارید باید مراحل زیر را انجام دهید:

1. یک کیف پول ارز دیجیتال تهیه کنید

کیف پول متامسک
کیف پول متامسک

شما نمی‌توانید به صورت مستقیم و با ریال یا هر ارز دیگری در متاورس زمین بخرید. ابتدا به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید. سپس باید رمزارزهای مورد نیاز را به کیف پول انتقال دهید. در این مقاله می‌توانید در مورد کیف پول و انواع آن آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

هر متاورس رمزارز مختص به خود را دارد. مثلا در دیسنترالند شما نیاز به توکن MANA دارید و برای خرید زمین در متاورس سندباکس باید توکن SAND تهیه کنید. این توکن‌های متاورس نقش پول را در دنیاهای مجازی ایفا می‌کنند.

2. یک پلتفرم برای خرید زمین انتخاب کنید

پلتفرم OpenSea
پلتفرم OpenSea

پس از راه‌اندازی کیف پول، برای خرید زمین دو گزینه پیش‌رو دارید. می‌توانید زمین مجازی را مستقیما در یک پلتفرم متاورس مانند سندباکس بخرید یا اینکه از پلفترم‌های واسطه مانند OpenSea استفاده کنید. اگر تازه‌کار هستید بهتر است از پلفترم‌های واسطه استفاده کنید.

دو پلتفرم OpenSea و NonFungible.com به شما این امکان را می‌دهند بدون بازدید از متاورس‌های مختلف زمین‌ها را با هم مقایسه و خریداری کنید. همچنین محدوده‌های قیمت و امکانات زمین مجازی در دسترس هستند. پرش به متاورس‌های مختلف خسته‌کننده است و احتمالا شما را گمراه کند. یک مزیت دیگر نیز وجود دارد، شما می‌توانید قیمت‌ها را مثلا به دلار یا بیت‌کوین ببینید و نیازی به برآورد قیمت با توکن‌های بومی نیست.

با این حال، اگر حرفه‌ای هستید حتما به طور مستقیم خرید کنید. هنگامی که برای خرید زمین در متاورس به صورت مستقیم اقدام می‌کنید، به خوبی امکانات و همسایگان را بررسی می‌کنید. درست شبیه به دنیای واقعی دیدن نقشه‌ی زمین بسیار متفاوت از بازدید حضوری آن زمین است.

3. متصل کردن کیف پول به پلتفرم خرید

متصل کردن کیف پول به پلتفرم خرید زمین مجازی
متصل کردن کیف پول به پلتفرم خرید زمین مجازی

در این مرحله باید کیف پول ارز دیجیتال خود را به پلتفرم خرید زمین متاورس، متصل کنید. کافی است به پلتفرم مدنظر بروید و گزینه‌ی اتصال کیف پول را انتخاب کنید. کیف پول ارز دیجیتال باید با متاورس سازگار باشد. از کیف پول‌های مختلفی می‌توانید استفاده کنید اما انتخاب اول اکثر فعالان این حوزه، کیف پول متامسک است. متامسک تقریبا با تمام پلفترم‌های متاورس سازگار است.

4. دادن پیشنهاد و نهایی کردن خرید زمین در متاورس

در دنیای واقعی، بستن یک قرارداد سخت‌ترین بخش فرآیند است. برای خرید زمین در متاورس اینگونه نیست لااقل تا به امروز. هنگامی که تصمیم خود را قطعی کردید با یک کلیک می‌توانید کار را تمام کنید. در اکثر متاورس‌ها چیزی به نام چانه‌زنی وجود ندارد. با این حال مثلا در دیسنترالند می‌توانید یک پیشنهاد ارائه دهید و مالک آن را بپذیرد یا رد کند.

اگر در کیف پول ارز دیجیتال شما موجودی کافی وجود داشته باشد، شما می‌توانید زمین متاورسی را بخرید. علاوه بر قیمت زمین باید میزان گس فی (Gas fee) را نیز حساب کنید. این تراکنش در کیف پول شما ثبت می‌شود و یک توکن غیرقابل معاوضه (NFT) به عنوان سند مالکیت وارد کیف پول شما خواهد شد.

آیا خرید زمین در متاورس سرمایه‌گذاری مناسبی است؟

به خاطر داشته باشید هر چقدر هم خرید زمین مجازی هیجان‌انگیز باشد، متاورس هنوز یک جهان ناشناخته است. خرید در زمین در متاورس شکل بسیار جدیدی از سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و ریسک بالایی دارد. بازار زمین مجازی در حال حاضر بر مبنای سفته‌بازی و یک بازار سوداگرانه است. داده‌های تاریخی زیادی برای تحلیل رفتار این بازار در دسترس نیست.

زمین‌های متاورسی نسبت به زمین در دنیای واقعی قیمت بسیار پایین‌تری دارند حتی با چند صد دلار می‌توانید در یک پلتفرم نسبتا معروف یک زمین مجازی بخرید. با این وجود خرید زمین یا ملک در دنیای واقعی ریسک بسیار پایین‌تری دارد. به یاد داشته باشید هر کدام از پروژه‌های متاورس به هر دلیلی شکست بخورند تمام سرمایه‌ی شما از بین خواهد رفت.

در مجموع ما توصیه‌ای برای خریدن یا نخریدن زمین در متاورس نداریم. نمی‌خواهیم شما را منصرف کنیم، بلکه مهم است بدانید با چه بازاری و با چه میزان ریسک روبرو هستید. اگر ریسک‌پذیر هستید می‌توانید از این بازار استفاده کنید، اما مراقب باشید که چه مقدار از سرمایه‌ی خود را به این بازار اختصاص می‌دهید.

سوالات متداول

متاورس چیست؟

به زبان ساده متاورس یک جهان دیجیتالی است. کاربران با استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌توانند در متاورس سرگرم شوند، کار کنند و به تجارت بپردازند.

چگونه در متاورس زمین بخریم؟

برای خرید زمین در متاورس می‌توانید به صورت مستقیم از پلتفرم‌های متاورس مانند سندباکس یا دیسنترالند اقدام کنید و یا از پلفترم‌های ثالث مانند Opensea زمین مجازی بخرید. برای انجام تراکنش نیز به یک کیف پول ارز دیجیتال مانند متامسک نیاز دارید.

قیمت زمین در متاورس چقدر است؟

قیمت زمین به پلتفرم متاورس و محل قرارگیری زمین بستگی دارد. در پلتفرم‌های برتر مانند سندباکس و دیسنترالند حداقل قیمت از 3 واحد اتریوم شروع می‌شود. در این پلفترم‌های زمین‌های باارزش چندین هزار اتریوم نیز وجود دارد.

چرا سرمایه‌گذارن در متاورس زمین می‌خرند؟

متاورس کاربری‌های مختلفی دارد. مثلا شما می‌توانید زمین خود را به یک فضای اداری یا یک فروشگاه مجازی تبدیل کنید و یا در آن یک بازی بسازید. همچنین با اجاره دادن و یا فروش املاک مجازی می‌توانید بازدهی بدست آورید.

محتوای این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت امتیاز روی یک ستاره کلیک کنید

متوسط امتیاز: 4.8 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 4

تا حالا امتیازی ثبت نشده. اولین امتیاز رو ثبت کنید!

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *