بایننس کوین

معرفی BNB ارز دیجیتال صرافی بایننس

چشم بورس > رمزارز‌ها > آموزش رمزارزها > معرفی BNB ارز دیجیتال صرافی بایننس
زمان مطالعه: 7 دقیقه
فهرست مطالب

بعد از بیت‌کوین، اتریوم و تتر، رمز ارزی که بیشترین ارزش بازاری را دارد BNB یا همان رمز ارز بایننس یا بایننس کوین است. در این مقاله ما بایننس‌کوین را معرفی می‌کنیم و از ویژگی‌های آن میگوییم. اگر میخواهید بدانید آینده BNB برای سرمایه‌گذاری چطور است و چطور می‌توان آن را معامله کرد، این مقاله را تا انتها بخوانید.

BNB یا همان رمز ارز بایننس چیست؟

بایننس یک صرافی ارز دیجیتال است که خریداران و فروشندگان ار‌زهای دیجیتال را به هم مرتبط  می‌کند. سفارشات در بایننس با سرعت بالا و با بهترین قیمت ممکن اجرا می‌شود. در نتیجه این صرافی نقدینگی قابل توجهی دارد.

معرفی بایننس کوین

بایننس کوین رمز ارزی است که از طرف صرافی بایننس با همین نام و با نماد BNB منتشر شده است. این رمز ارز پرطرفدار با ارزش بازاری بالا، در رنکینگ ارزهای دیجیتال رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

بایننس کوین در بستر ERC-20، روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شد اما مدتی بعد به بلاک‌چین خود یعنی بلاک‌چین بایننس و بستر BEP2  انتقال داده شد. این رمز ارز میتواند برای پرداخت کارمزد تراکنش های صرافی بایننس استفاده شود.

ویژگی های بایننس کوین

بایننس توسط چانگ پنگ ژائو (CZ) که توسعه‌دهنده‌ای است که پیش‌تر نرم‌افزار معاملاتی با فرکانس بالا ساخته و از مدیران صرافی OKCoin است، تأسیس شد. چانگ پنگ ژائو خالق BNB است.

ICO بایننس در جولای 2017 برگزار شد. از آن جایی که بایننس‌کوین از سوی یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال ارائه شده بود،  توانست  ICO موفقی داشته باشد که در آن بیش از 100 میلیون از توکن بایننس به مبلغ 15 میلیون دلار در مجموع فروخته شد. عرضه کل بایننس کوین 200 میلیون توکن است که این سقف تعداد است و فراتر نخواهد رفت.

پلتفرم بایننس طرح بازخرید دارد که بر اساس آن 20 درصد از سود برای بازخرید توکن های BNB استفاده می‌شود.

برای کاربران صرافی بایننس که هزینه خود را به وسیله بایننس کوین پرداخت می‌کنند، این رمز ارز مانند یک کوپن تخفیف عمل می کند که به معامله گران در هنگام معامله ارزهای دیجیتال در صرافی بایننس تخفیف در کارمزدهای معاملاتی می دهد. در وایت پیپر بایننس آمده که این تخفیف در سال اول عضویت کاربران 50٪ است و پس از آن هرسال به نصف کاهش پیدا می‌کند. اما در سال 2019 بایننس نظر خود را تغییر داد. قرار بر این شد که بایننس تخفیف را تا 25 درصد نگه دارد و طبق برنامه ریزی اولیه  در سال بعد آن را به 12.5 درصد کاهش ندهد.

ارز دیجیتال بایننس

هدف بایننس کوین بی ان بی چیست؟

بایننس کوین برای پشتیبانی از عملیات بایننس ایجاد شد. این رمز ارز وسیله ای برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها، کارمزد مبادلات و کارمزدهای دیگر در هر دو صرافی متمرکز و غیرمتمرکز بایننس و پرداخت کارمزد قراردادهای هوشمند بایننس اسمارت چین است. هدف اصلی BNB، پشتیبانی از عملیات در صرافی بایننس و تسهیل طیف گسترده‌ای از خدمات، مثل معامله توکن‌های جدید است.

صرافی بایننس تصمیم گرفت با خلق بایننس‌کوین مدیریت تراکنش‌ها را آسان‌تر کند و کاربران خود را تشویق کند تا معاملات خود را با آنها ادامه دهند.

بایننس اسمارت چین BSC

بلاک‌چین بایننس قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند را نداشت. از آن جایی که دنیای قرار دادهای هوشمند، دیفای (Dapps، (DeFi و NFT به شدت در حال گسترش است. بایننس برای اینکه از این پیشروی عقب نماند در سپتامبر 2020 شبکه جدیدی به نام بایننس اسمارت چین یا زنجیره هوشمند بایننس را ایجاد کرد. بایننس اسمارت چین  یک بلاک‌چین موازی با بلاک‌چین بایننس است که پشتیبانی از قراردادهای هوشمند،  dApps و DeFi است و محیطی سازگار با ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) دارد.BSC با افزایش مقیاس پذیری،سرعت بالا و بهبود ساختار توانسته ضعف‌های شبکه بایننس را برطرف کند.

بایننس اسمارت چین

تفاوت بایننس چین و بایننس اسمارت چین

  •  بایننس اسمارت چین برخلاف بایننس چین از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند.
  •  BEP 2.0 بستر بایننس چین و BEP 20.0 بستر بایننس اسمارت چین است.
  • در BEP2 آدرس‌ها با bnb شروع می‌شود و معمولا نیاز به پر کردن MEMO دارد.
  •  در BEP20 آدرس‌ها مثل اتریوم با 0x شروع می‌شود، البته که بستری متفاوت با ERC20 دارد.
BSC

تفاوت بایننس اسمارت چین و اتریوم

  • زمان لازم برای ساخت بلاک در بایننس اسمارت چین 3 ثانیه است در حالیکه در اتریوم ساخت بلاکچین زمان‌برتر و بیش از 14 ثانیه است. سرعت بالا و کارمزد ارزان BSC باعث محبوبیت بیشتر این بلاک چین نسبت به اتریوم است. البته که با شروع فعالیت اتریوم 2.0 بازی عوض خواهد شد.
  • جالب است بدانید که آدرس شبکه اتریوم ERC20  و شبکه بایننس اسمارت چین BEP20  مشابه یکدیگر است.

 بایننس کوین چطور کار می‌کند؟

بایننس کوین بر روی دو بلاک‌چین عمل می کند: بلاک‌چین بایننس، که زنجیره اصلی تراکنش‌ها است، و بلاک‌چین هوشمند بایننس  که از قراردادهای هوشمند، dApps و DeFi پشتیبانی میکند.

بایننس بلاکچین خود را بر اساس مکانیسم توافقی Tendermint Byzantine-Fault-Tolerant (BFT) ساخته و برای تأیید تراکنش‌ها از آن استفاده میکند.  هدف این مکانیزم حل کردن مشکلات بلاک چین‌هایی است که از الگوریتم  PoW استفاده می کنند. BFT  باعث افزایش سرعت و مقیاس‌پذیری بلاک‌چین‌ها می‌شود و همین باعث شده بلاکچین هایی مثل بایننس و کازماس از آن استفاده کنند.

بایننس اسمارت چین با دو الگوریتم اجماع POA  و DPOS کار می‌کند. ترکیب این دو الگوریتم، الگوریتم POSA را میسازد که بر اساس آن کاربران این شبکه می‌توانند کاندید اعتبارسنجی شوند. کاربرانی که سرمایه و اعتبار بیشتری دارند، در اولویت نامزد های اعتبار سنجی قرار می‌گیرند. در بلاک‌چین بایننس تراکنش‌ها توسط 21 اعتبارسنج تأیید می‌شوند. validators  یا همان تاییدکنندگان باید  BNB خود را به اشتراک بگذارند تا تاییدکننده شوند. آن‌ها بلاک‌ها را تایید می‌کنند و در ازای پاداش توکن BNB دریافت میکنند.

بایننس کوین چه مزایایی دارد؟

سرمایه گذار در BNB

بایننس کوین ارزش بازاری بالایی دارد

این رمز ارز با ارزش بازاری بیش از 70 میلیارد دلار ( به تاریخ نگارش این مقاله) در رنکینگ رمز ارزها رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. این رمز ارز محبوب است و حجم معاملات آن بالا است.

BNB به عنوان یک کوپن تخفیف برای کاربران صرافی بایننس است

 بایننس برای کاربرانی که کارمزد خود را از طریق BNB پرداخت میکنند، در سال اول عضویت در این صرافی تخفیف 25 درصدی در نظرگرفته . این تخفیف تا سال‌های بعد، البته با کاهش نرخ ادامه دارد.

بایننس طبق یک طرح مشخص توکن ها را می‌سوزاند

 بایننس یک برنامه منحصر به فرد دارد تا از 20 درصد سود خود برای بازخرید توکن های BNB و نابود کردن آنها استفاده کند تا اینکه حداکثر 50 درصد از سکه های BNB بازخرید شود. این فرآیند  که “سوزاندن” نام دارد از تغییر قیمت ارزدیجیتال بر اثر تورم جلوگیری می‌کند. بایننس با برنامه سوزاندن توکن‌ها هر 3 ماه یکبار، قصد دارد نیمی از توکن های خود یعنی 100 میلیون توکن BNB را بسوزاند. با سوزندان توکن‌ها ارزش رمز ارز حفظ می‌شود و میتواند به تدریج رشد کند.

بایننس کوین چه معایبی دارد؟

بایننس مورد حملات سایبری است

اگرچه تیم پشت بایننس برای حفظ امنیت آن تلاش میکنند، اما بعضی از سرمایه‌گذاران با توجه به حملات سایبری که پیش آمده نسبت به آن بدبین هستند.
بایننس یک هدف وسوسه انگیز برای مهاجمان سایبری است. در مارس 2018، یک تلاش ناموفق برای سرکوب و هک کردن سیستم انجام شد. بایننس 250000 دلار به عنوان پاداش برای اطلاعات در مورد هکرها پیشنهاد داد. در می 2019 حمله دیگری اتفاق افتاد. در نتیجه آن حدود 7000 بیت کوین (معادل 40 میلیون دلار در آن زمان) از دست رفت.

بایننس کوین به شدت متمرکز است
بایننس یک شرکت است، نه گروهی از سایفرپانک ها که می خواهند نقش سیاست ها و بانک ها را از کنترل پول جدا کنند. هدف آنها کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال است و بنابراین، جای تعجب نیست که BNB به شدت متمرکز است. با توجه به کنترل شدید این رمز ارز از سوی بایننس BNB را متمرکز میدانند. طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده از سوی Etherscan، بیش از 80 درصد از توکن‌های BNB در چندین کیف پول در اختیار بایننس است.

بایننس در حال راه اندازی صرافی CeFi در دنیای DeFi است
کلمه Cefi مخفف کلمات Centralized Finance  یا همان امور مالی متکرکز است. همانطور که پروتکل های وام دهی و معاملات غیرمتمرکز، DeFi در حال رشد هستند، موقعیت بایننس با یک پلتفرم متمرکز ناپایدار به نظر می رسد.

چطور بایننس کوین بخریم؟

برای خرید BNB مثل خرید رمز ارزهای دیگر، باید صاحب کیف پول ارز دیجیتال بوده و در صرافی ارز دیجیتال ثبت نام کرده باشید.

گفتیم که BNB رمز ارز صرافی بایننس است. اما از آگوست 2021 صرافی بایننس اعلام کرد تمامی کاربران برای استفاده از امکانات این صرافی باید مراحل احراز هویت و ارائه مدارک شناسایی را طی کنند. با توجه به مسئله تحریم‌ها در ایران کاربران ایران امکان احراز هویت در این صرافی را ندارند.

رمز ارز بایننس را می‌توانید به واسطه اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال معامله کنید. برای اینکه بدانید کدام صرافی‌ها امکان معامله با رمز ارز مورد نظر شما را دارند می‌توانید به سایت صرافی مورد نظرتان  مراجعه کنید و نام آن رمز ارز را در لیست رمزهای قابل معامله در صرافی جستجو کنید.

راه دوم این است که coin market cap Binance  را در مرورگر خود سرچ کرده  و وارد تب Markets شوید. در این صفحه صرافی‌هایی که بایننس را به تازگی معامله کرده‌اند، لیست شده‌اند.

کاربران ایرانی می‌توانند برای خرید بایننس از صرافی های ارز دیجیتال خارجی به سایت صرافی‌های کوکوین، اسندکس، چنجلی، بای‌بیت، وایت‌بیت، کوینکس وپروبیت مراجعه کنند.

مناسب‌ترین کیف پول‌ها برای نگهداری بایننس کوین

لجر (Ledger) را می‌توان به عنوان ایمن‌ترین کیف پول برای نگهداری بایننس معرفی کرد. کیف پول‌های سخت افزاریLedger Nano X و Ledger Nano S امنیت بالایی دارند. والت‌های مناسب دیگر برای نگهداری BNB :

ترزور

کوینومی

تراست والت

آیا بایننس کوین گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟

طبق تخمین سایت price prediction پیش‌بینی می‌شود قیمت بایننس در سال جاری (2022) به حداقل 564.97$ ، حداکثر631.96$ و میانگین 564.97$ برسد. این سایت میانگین قیمت در سال 2023 را 805.13$ و در پنج سال آینده یعنی سال 2027، حداقل3,452.73$ ، حداکثر4,154.05 $ و میانگین3,553.45 $ پیش‌بینی کرده است.

جدول معرفی اختصاری بایننس کوین

نمادBNB
ارزش بازار73 میلیارد دلار
سازندهچانگ پنگ ژائو
سال انتشار2017
عرضه در گردش165,116,760.89
رتبه4
بلاک‌چینبایننس
وایت پیپرBinance Whitepaper
آدرس سایتwww.binance.com

سئوالات متداول

BNB چیست؟

رمز ارز صرافی بایننس که رتبه چهارم در بین ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده و روی بلاک چین بایننس فعالیت میکند.

بایننس اسمارت چین چیست؟

یک بلاک‌چین موازی با بلاک‌چین بایننس که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند. این بلاک‌چین سرغت بیشتر و کارمزد کمتری نسبت به اتریوم دارد.

بهترین کیف پول ها برای نگهداری BNB کدام‌اند؟

لجر نانو، ترزور، کوینومی و تراست والت

محتوای این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت امتیاز روی یک ستاره کلیک کنید

متوسط امتیاز: 5 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 1

تا حالا امتیازی ثبت نشده. اولین امتیاز رو ثبت کنید!

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مقالات مرتبط

یک پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *