برای ورود به بورس از کجا شروع کنم ؟ | گام های ورود به بورس

چشم بورس > سرمایه‌گذاری > برای ورود به بورس از کجا شروع کنم ؟ | گام های ورود به بورس
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فهرست مطالب
مقاله شماره 1 از 4 در سری مقالات ورود به بورس

اگر اهمیت سرمایه‌گذاری و مزیت‌های بازار سرمایه شما را مشتاق ورود به بورس کرده؛ این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله ما قصد داریم مسیر ورود به بورس و شروع سرمایه‌‌گذاری در بازار سرمایه را برای شما شرح دهیم.

ورود به بورس

مقالات مرتبط: معرفی انواع بازار بورس در ایران

اولین قدم برای ورود به بورس: ثبت نام و احراز هویت در سجام

سجام «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است. هدف این سامانه جمع‌آوری اطلاعات هویتی سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی است. طبق مصوبه سازمان بورس فعالیت در بورس تنها با شرط ثبت نام در سجام و احراز هویت ممکن است. حتی کسانی که طبق روند سالیان گذشته وارد بورس شده و صاحب کد بورسی هستند هم باید اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند.

ما در مقاله سجام ثبت نام و احراز هویت در این سامانه را گام به گام برای شما توضیح داده‌ایم.

سجام

قدم دوم: انتخاب کارگزاری

تصور کنید اگر شعب بانکی از اساس وجود نداشتند چه می‌شد؟ قطعا شما مجبور بودید هربار برای برداشت از حساب خود، شخصا به خزانه داری بانک مرکزی مراجعه کنید! اما شعب بانکی که هرکدام زیر مجموعه بانک‌های مختلف هستند، به عنوان نمایندگان بانک‌ها در تمامی شهر‌ها فعالیت میکنند تا انجام امور مالی را برای مشتریان خود تسهیل کنند.

کارگزاری‌ها در بازار سرمایه جایگزین شعب بانک‌ها در بازار پول هستند. یعنی کارگزاری‌ها موسسات مالی هستند که نقش رابط بین سرمایه‌گذاران و شرکت بورس اوراق بهادار را ایفا میکنند.

اصلی ترین وظیفه کارگزاری‌ها معامله‌گری است. کارگزاری‌ها وظایف مختلفی از قبیل: ارائه اعتبار معاملاتی، سبدگردانی و ارائه خدماتی همچون مشاوره، تحلیل، آموزش و … را برعهده دارند.

تا کنون 108 کارگزاری در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده‌اند که همگی آن ها زیر نظر کانون کارگزاران فعالیت میکنند.

انتخاب کارگزاری گامی است که حتما باید برداشته شود. چون در غیر اینصورت شما صاحب کد بورسی برای انجام معاملات نمی‌شوید. برای انتخاب کارگزاری بهتر است عملکرد کارگزاری‌ها را در نظر بگیرید. با مراجعه به سایت seo.ir شما میتوانید اطلاعات کارگزاری ها، حوزه فعالیت، مجوزها، اطلاعات شعب و اطلاعات ثبت همه 108 کارگزاری پذیرفته شده در سازمان بورس را مشاهده کنید.

پس از بررسی عملکرد هر کارگزاری میتوانید به صورت حضوری و یا غیرحضوری اقدام به ثبت نام نمایید. پس از تکمیل مراحل ثبت نام، کارگزاری از شما میخواهد تا همراه با مدارک خود برای احراز هویت به شعب منتخب و یا دفاتر پیشخوان مراجعه کنید.

انتخاب کارگزاری

ما در مقاله ثبت نام در کارگزاری ضمن تشریح شیوه ثبت نام در کارگزاری، شما را برای انتخاب بهترین کارگزاری راهنمایی کرده‌ایم.

قدم سوم: دریافت کد بورسی

کد بورسی شناسه‌ی هر سرمایه‌گذار است. این کد که از سه حرف ابتدایی نام خانوادگی سرمایه‌گذار و یک کد 5 رقمی از اعداد تصادفی  تشکیل شده. به طور مثال کد بورسی آقای مجید همتی، همت23785 است. کد بورسی مانند بارکد مختص به هر سرمایه‌گذار و معرف اوست. هر سرمایه‌گذار میتواند تنها یک کد بورسی داشته باشد و تمامی معاملات خود را با همان کد صورت دهد.

کد بورسی پس از عضویت در کارگزاری و احراز هویت برای شما صادر خواهد شد.

چشم بورس در مقاله کد بورسی به توضیحات بیشتر درباره این مرحله پرداخته است.

کد بورسی

با دریافت کد بورسی راه شما برای شروع معاملات باز می‌شود. هر کارگزاری برای ورود به بورس سامانه‌ای مختص به خود دارد. به کمک لینکی که از سوی کارگزاری برای شما ارسال می‌شود و یا ازطریق وبسایت کارگزاری، شما میتوانید وارد برنامه ورود به بورس شوید. برای ورود به حساب کاربری بورس کافیست تا نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. حالا شما وارد صفحه شخصی خود شده‌اید و میتوانید اقدام به معامله کنید.

شروع سرمایه‌گذاری در بورس

حال شما آماده برای معامله هستید. اما همانطور که پیش از این بارها تاکید کردیم، باید بورس را جدی گرفت. ورود به بورس بدون علم به آن و تنها به پشتوانه پیروی از رفتار دیگران، دارایی های شما را به خطر می‌اندازد و ممکن است برای شما تنها پشیمانی باقی بگذارد. آنچه میتواند شما را از به دام افتادن نجات دهد، آگاهی شما از قواعد بورس است. مقالات چشم بورس شما را با مفاهیم و قواعد بازار سرمایه آشنا میکنند و شما را برای سرمایه‌گذاری کم خطر و ایده‌آل راهنمایی میکند.

محتوای این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت امتیاز روی یک ستاره کلیک کنید

متوسط امتیاز: 4.1 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 26

تا حالا امتیازی ثبت نشده. اولین امتیاز رو ثبت کنید!


ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات ورود به بورس
  1. برای ورود به بورس از کجا شروع کنم ؟ | گام های ورود به بورس (مقاله فعلی)
  2. فرایند ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت
  3. ثبت نام در کارگزاری
  4. کد بورسی چیست؟ چطور کد بورسی دریافت کنم؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *