چطور نهنگ های ارز دیجیتال را شناسایی کنیم؟

چشم بورس > رمزارز‌ها > چطور نهنگ های ارز دیجیتال را شناسایی کنیم؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه
فهرست مطالب

اگر تا به حال مافیا بازی کرده باشید می‌دانید که در این بازی مافیا‌ها سعی دارند با همکاری هم‌، بازی را به دست بگیرند و آن را به نفع خود تمام کنند. این دقیقا همان کاری است که نهنگ‌ها در بازار ارز دیجیتال انجام می‌دهند. در این مقاله تعریف می‌کنیم نهنگ کیست و چه نقشی در بازار دارد. در ادامه دو مورد از اصلی‌ترین روش‌های نهنگ‌ها را تعریف می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چطور می‌توان رفتار نهنگ‌ها را شناسایی کرد.

نهنگ کیست؟

به افرادی که سرمایه زیادی در بازار ارزهای دیجیتال دارند و با این سرمایه روند معاملات بازار را تغییر می‌دهند نهنگ می‌گوییم. نهنگ‌ها با هوش و سرمایه خود بازی می‌کنند و نظم بازار را به هم می‌ریزند. از آن جایی که حجم سرمایه آن‌ها زیاد است، معاملات نهنگ‌ها روی روند قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. همین اثر عده‌ای را فریب می‌دهد و باعث سود نهنگ‌ها می‌شود.

در حال حاضر بیش از 1000 نفر به عنوان نهنگ در بازار رمز ارز فعالیت می‌کنند. این افراد حدود 40 درصد از بازار را در دست دارند.

اما چرا به این سرمایه‌داران نهنگ گفته می‌شود؟ نهنگ آبی  با حدود 170 تن وزن سنگین‌ترین جانوری است که تا کنون بر روی کره‌ی زمین زیسته. نهنگ‌ها با هر حرکت موج بزرگی در دریا ایجاد می‌کنند و همین وجه تشابه نهنگ‌ها با سرمایه‌گذارانی است که از 1000 تا بیش از 5000 واحد بیت کوین دارند. این افراد می‌توانند با یک بازی ساده با سرمایه خود تغیرات بزرگی در بازار به وجود بیاورند.

تعداد بیت کوین های نهنگ های ارز دیجیتال

نهنگ‌ها چطور بر بازار ارز دیجیتال تاثیر می‌گذارند؟

نهنگ‌ها علاوه بر سرمایه هوش بالایی هم دارند. آن‌ها می‌توانند حرکت‌های آینده بازار را پیش‌بینی کنند و آن را به دست بگیرند. برای مثال فرض کنید رمز ارز x قیمت پایینی دارد. نهنگ‌ها با سرمایه کلان خود حجم زیادی از  x را خریداری می‌کنند. خرید زیاد یعنی تقاضای بالا. تقاضای بالا باعث افزایش قیمت x می‌شود. وقتی دیگر سرمایه‌گذاران بازار ببیند قیمت x بالا رفته به سوی آن می‌روند. این افراد به امید رشد قیمت x آن را می‌خرند. همین موقع نهنگ‌ها که x را ارزان خریده بودند، آن را با قیمت بالا می‌فروشند و از بازار x خارج می‌شوند.

با خروج پول نهنگ‌ها از x ، قیمت آن پایین می‌آید و در نتیجه سرمایه‌گذاران ضرر می‌کنند. به این ترتیب نهنگ‌ها از بازی‌ای که طراحی کرده‌اند سود می‌برند و عده‌ای که دنباله‌رو آن‌ها بوده‌اند فریب می‌خورند و ضرر می‌کنند.

به طور مثال، در 2 آوریل 2019 ارزش بیت‌کوین تنها در عرض دو ساعت از حدود 4200 دلار به نزدیک 5000 دلار رسید. این حرکت در ابتدا شکست نمودار به نظر می‌رسید اما منجر به یک سفارش 20000 واحدی بیت‌کوین شد که در سه صرافی مختلف صورت گرفته بود. این خرید احساسات بازار را تغییر داد و به عنوان محرکی برای افزایش قیمت عمل کرد. همین مسئله باعث شروع یک رالی قیمتی شد. به طوری‌که باعث شد تا بازار ارزدیجیتال تا پایان ماه ژوئن رشد بیش از 240 درصدی داشته باشد.

اگر نهنگ‌ها باعث بالا رفتن قیمت یک ارز دیجیتال شوند به این حرکت پامپ و اگر باعث پایین آمدن قیمت شوند به آن دامپ می‌گوییم. در ادامه دو مورد از اصلی‌ترین تکنیک‌های نهنگ‌ها را معرفی می‌کنیم.

نهنگ های ارز دیجیتال

تکنیک سل وال(Sell Wall)

نهنگ‌ها آرام آرام و طی چندین مرحله رمز ارز خریداری می‌کنند. پس از اینکه سرمایه کلانی وارد یک رمزارز کردند به طور ناگهانی فروش سنگین می‌زنند و این همان دیوار فروش است. این فروش سنگین سرمایه بقیه سرمایه‌گذاران را به خطر می‌اندازد و آن‌ها هم برای کم کردن ضرر، رمزارز خود را با قیمت پایین می‌فروشند. اینجاست که نهنگ‌ها از فرصت پیش آمده استفاده می‌کنند و دوباره همان رمز ارز را این بار با حجم بیشتر و قیمت کمتر می‌خرند و تا زمانی که به سود قابل توجهی برسد آن را نگه می‌دارند.

چطور فریب تکنیک سل وال را نخوریم؟

با شناسایی رمزارزهای مستعد رشد و بررسی فاندامنتال (بنیادی) آن‌ها می‌توان طعمه نهنگ‌ها نشد. به پلن معاملاتی خود وفادار باشید.

تکنیک واش ترید (whash trade)

هدف تکنیک واش ترید (یا همان تجارت شستشو) بیشتر نشان دادن حجم معاملات است. اما چطور؟ نهنگ‌ها  با حجم زیادی رمز ارز می‌خرند و بلافاصله همان را می‌فروشند. این خرید و فروش لحظه‌ای حتی اگر با قیمت یکسان انجام شود، چون دوبار معامله شده حجم معاملات را بالا نشان می‌دهد. از آنجایی که حجم معاملات به طور لحظه‌ای ثبت و گزارش می‌شود، این تغییر سیگنالی است که نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کند. در واقع نهنگ‌ها با دستکاری حجم معاملات سعی دارند در بازار هیاهو ایجاد کنند.

چطور فریب تکنیک واش ترید را نخویم؟

با مقایسه کردن حجم معاملات می‌توان این فریب را شناخت. تفاوت چشم‌گیر حجم معامله یک روز با روزهای دیگر مشکوک است و می‌تواند تاثیر نهنگ‌های ارز دیجیتال را لو بدهد.

چطور رفتار نهنگ‌ها را شناسایی کنیم؟

برای شناسایی رفتار نهنگ‌ها باید تغییرات حجم معاملات، ورود و خروج نهنگ‌ها را رصد کنید. اما پیدا کردن نهنگ‌ها و زیر نظر گرفتن معاملات آن‌ها آسان نیست. به همین منظور می‌توانید از وب سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی که معاملات نهنگ‌ها را به صورت لحظه‌ای گزارش می‌دهد کمک بگیرید.

وب سایت‌ها:

whale alert

blockchain explorers

Bitinfocharts

glassnode

کانال‌های تلگرامی:

 Whalesniper

Whale-alert-io

اما چطور از این اطلاعات استفاده کنیم؟

مهم‌ترین چیزی که برای ما اهمیت دارد آدرس والت‌هایی است که بیش از 1000 واحد بیت کوین دارند. هر ورود یا خروج پول از این والت‌ها می‌تواند در بازار نوسان ایجاد کند. دو حالت مهم از این نوع معاملات به ما در شناسایی رفتار نهنگ‌ها کمک می‌کند. با شناسایی هوشمندانه و به موقع این رفتارها می‌توان از آن‌ها برای معامله سیگنال گرفت. البته که شناسایی اشتباه این رفتار‌ها می‌تواند ما را در دام نهنگ‌ها بیندازد.

شناسایی رفتار نهنگ های ارز دیجیتال

انتقال از والت به صرافی

 صرافی‌ها رایج‌ترین پلتفرم برای معامله هستند. بنابراین انتقال کوین‌ها از والت به حساب صرافی نهنگ‌ها معمولاً به این معنی است که نهنگ کوین‌ها را به حساب صرافی خود واریز کرده است و قصد دارد آنها را در کوتاه مدت یا میان مدت معامله کند.

انتقال بیت کوین از والت به صرافی با حجم بالا معمولا به این معنی است که نهنگ قصد دارد بیت کوین خود را در بازار بفروشد. گفتیم که معاملات نهنگ‌ها تاثیر چشم‌گیری در بازار دارد. فروش حجم زیاد بیت کوین فشار نزولی بر بازار وارد می‌کند و باعث پایین آمدن قیمت آن می‌شود.

انتقال از صرافی به والت

 انتقال کوین‌ها از حساب صرافی به والت شخصی معمولا سیگنالی است که نشان می‌دهد نهنگ در کوتاه مدت قصد معامله ندارد. نهنگ‌ها بیت کوین خود را به کیف پول‌هایشان انتقال می‌دهند تا آن را ذخیره کنند. این یعنی اتفاقات خوبی برای بیت کوین در راه است و احتمال دارد قیمت آن بالا برود. وگرنه نهنگ‌ها بیت کوین خود را می‌فروختند و وارد رمز ارز دیگری می‌شدند. بد نیست بدانید که معمولا نهنگ‌ها والت‌های سرد را برای ذخیره بلندمدت انتخاب می‌کنند. چون این والت‌ها امنیت بیشتری دارند.

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که وقوع هر یک از انواع تراکنش‌های ذکر شده در بالا هیچ نتیجه خاصی را تضمین نمی‌کند. نهنگ‌ها می‌دانند که تراکنش‌های‌شان ردیابی می‌شود و گاهی اوقات ممکن است سکه‌ها را بین کیف پول‌ها و صرافی‌ها جابه‌جا کنند تا نظم بازار را تحریک کنند.

نهنگ های ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: صرافی ارزدیجیتال ایرانی و خارجی با کمترین کارمزد

نتیجه‌گیری

نهنگ‌های ارز دیجیتال به افرادی گفته می‌شود که سرمایه زیادی در بازار ارزهای دیجیتال دارند و با این سرمایه روند معاملات بازار را را تغییر می‎‌‌‌‌دهند. نهنگ‌ها با هوش و سرمایه خود بازی‌هایی تدارک می‌بینند که آن‌ها را به سود می‌رسانند. مثل سل وال و واش ترید. در این مقاله از چشم بورس ما سایت‌هایی را به شما معرفی کردیم که حجم و قیمت معاملات نهنگ‌ها را گزارش می‌دهند. گفتیم که انتقال رمز ارزها از والت به صرافی یعنی اینکه نهنگ‌ها قصد دارند دارایی خود را به فروش برسانند. اما انتقال از صرافی به والت یعنی نهنگ‌ها قصد معامله ندارند و می‌خواهند دارایی خود را نگه دارند. البته که این نتایج یک اصل نیستند و رفتار نهنگ‌ها مبهم و غیرقابل پیش‌بینی است.

محتوای این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت امتیاز روی یک ستاره کلیک کنید

متوسط امتیاز: 4.4 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 84

تا حالا امتیازی ثبت نشده. اولین امتیاز رو ثبت کنید!

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مقالات مرتبط

۳ پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *