معرفی سایت TSETMC (سایت مدیریت فناوری بورس تهران)

چشم بورس > سرمایه‌گذاری > معرفی سایت TSETMC (سایت مدیریت فناوری بورس تهران)
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فهرست مطالب
مقاله شماره 4 از 7 در سری مقالات مفاهیم بورسی

مهم ترین سایت در حوزه بازار سرمایه سایت TSETMC است. این نام که برگرفته از عبارت Tehran Securities Exchange Technology Management Co  می‌باشد، معرف سایت مدیریت فناوری بورس تهران است. این سایت دیده بان بازار بورس است که زیرنظر سازمان بورس و اوراق بهادار تهران فعالیت میکند.

هدف سایت TSETMC اطلاع رسانی لحظه‌ای و با کیفیت به سرمایه‌گذاران و کلیه فعالان بازار سرمایه است.

در ساعاتی که بازار معاملات باز است تمامی اطلاعات سایت ثانیه به ثانیه به‌روزرسانی می‌شود.

در این سایت هر نماد بورسی یک صفحه دارد که اطلاعات قیمتی، معاملاتی، بازده هر سهم و نمودار قیمت آن را نمایش میدهد.

ما در مقاله پیش‌رو به توضیح کامل بخش های این سایت می پردازیم.

سایت tsetmc چیست

خانه

به محض ورود به سایت TSETMC شما وارد صفحه‌ای به عنوان خانه سایت می‌شوید.

دراین صفحه شما دو بخش بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران را مشاهده میکنید. نخست بخش شاخص های منتخب است. در این بخش شما اطلاعات شاخص های مهم از جمله شاخص کل، شاخص قیمت، شاخص هم وزن و… را میبینید. اطلاعاتی مثل مقدار، تغییر، درصد تغییر، بیشترین و کمترین مقدار تغییر هر شاخص در یک روز کاری بازار.

سایت رسمی tsetmc

هردو بخش بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران اطلاعات نمادهای پر تراکنش هر روز را نشان  میدهد. اطلاعاتی از قبیل قیمت پایانی، قیمت آخرین معامله، درصد تغییر قیمت در یک روز.

در سمت راست هر دو بخش چکیده‌ای از اطلاعات مهم یک روز کاری بازار، وضعیت بازار( باز یا بسته بودن)، شاخص ها و اطلاعات نمادهایی که در آن روز بیشترین تاثیر را در بازار داشته‌اند نشان داده شده است.

بورس اوراق بهادار تهران

بخش بورس اوراق بهادار تهران خود از چند زبانه تشکیل شده است.

اولین زبانه همان بخش در یک نگاه است که اطلاعاتی مثل وضعیت بازار، شاخص کل، اطلاعات قیمت، حجم معاملات، اطلاعات نماد های پرتراکنش سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس (که به طور رسمی در بورس پذیرفته شده‌اند) را نمایش میدهد.

زبانه های دیگر اطلاعات شاخص ها (شاخص کل، هم وزن، آزاد شناور، شاخص صنعت و…) اوراق مشتقه، اوراق بدهی و اختیار معامله را از لحاظ ارزش بازار، قیمت پایانی، قیمت معامله، حجم معاملات نشان میدهند.

در زبانه قیمت ها چند نمونه از نمادهایی که بیشترین افزایش و کاهش قیمت را طی یک روز معاملاتی پشت سر گذاشته اند میبینیم. زبانه عرضه و تقاضا نمادها با بیشترین عرضه و تقاضا در یک روز معاملاتی نشان داده می‌دهد. در زبانه نمادهای مشمول تعلیق هم نام این نمادها و اختصاری از دلیل تعلیق آن ها را مشاهده میکنید.

سایت tsetmc بورس

فرابورس

بخش فرابورس سایت TSETMC شامل زبانه هایی شبیه به بخش بورس و زبانه هایی مربوط به بازار پایه و شرکت های کوچک و متوسط است.

فرابورس، بورس انرژی، بورس کالا سه مورد از دیگر بازار های بورس فعال در ایران هستند. اگر با این بازارها آشنا نیستید، مقاله انواع بورس در ایران را مطالعه کنید.

فرابورس سایت tsetmc

بازار پایه خود از سه بخش زرد، نارنجی و قرمز تشکیل شده است. فرق بین این بازارها در دامنه نوسان آن هاست. براساس آخرین تغییرات مصوب از سوی سازمان بورس دامنه نوسان قیمت در نمادهای تابلو زرد بازار پایه فرابورس ایران مثبت ۳ درصد و منفی ۲ درصد ، در تابلوی نارنجی، دامنه نوسان انجام معاملات مثبت و منفی ۲ درصد و در تابلوی قرمز، مثبت و منفی ۱ درصد است

 زبانه‌ی شرکت های کوچک و متوسط  به دو بخش رشد و دانش بنیان دسته بندی می‌شود که در هر کدام اطلاعات نماد های پربیننده نمایش داده شده است.

بورس انرژی

بورس انرژی بازار حامل های انرژی از نوع نفت، گاز، برق و سایر حامل ها و مشتقات آن ها است. در زبانه های مختلف این بخش اطلاعات بازار فیزیکی، بازار برق، بازار سایر اوراق بهادار، سلف استاندارد و سامانه مظنه‌یابی را مشاهده میکنید.

در بخش سلف استاندارد میتوانید اطلاعات قیمتی و معاملاتی سلف های موازی را ببینید.

سامانه مظنه‌یابی سامانه‌ای برای مضنه‌یابی عرضه های پیش‌رو و عرضه های تازه انجام شده است.

مقالات مرتبط: انواع اوراق بهادار

بورس انرژی سایت tsetmc

شبکه کدال

کدال یکی از مهم‌ترین سایت های اطلاع رسانی در حوزه مالی است. نام این سایت برگرفته از عبارت Comprehensive Database Of All Listed Companies بوده و معرف بانک اطلاعاتی همه جانبه شرکت ها است. هدف اصلی این سایت شفاف سازی از طریق انتشار اطلاعیه های منتشر شده از سوی شرکت ها است. این سایت زیرنظر سازمان بورس اوراق بهادارفعالیت میکند. در سایت  TSETMC بخشی به عنوان شبکه کدال نام‌گذاری شده که اطلاعیه های منتشره در سایت کدال را بازنشر میکند. اطلاعیه هایی مثل صورت های مالی، گزارش فعالیت هیات مدیره، تصمیمات مجمع عمومی و…

با مطالعه مقاله کدال چشم بورس میتوانید این سایت را بهتر بشناسید. در این مقاله بخش های مختلف کدال را آموزش داده‌ایم و شما را برای پیدا کردن اطلاعیه ها راهنمایی میکنیم.

شبکه کدال سایت tsetmc

صندوق های سرمایه‌گذاری

صندوق سرمایه‌گذاری یک نهاد مالی است که با هدف جمع‌آوری سرمایه های خرد و سرمایه‌گذاری در قالب سبدی از اوراق بهادار فعالیت میکند. در بخش صندوق های سرمایه‌گذاری سایت TSETMC نام صندوق ها، اطلاعات صندوق ها از قبیل مدیر، ضامن نقدشوندگی، بازدهی (ماهانه، سه ماهه، شش ماهه، سالانه) را میبینیم. صندوق ها بر اساس انواع آن ها به درامد ثابت، سهامی، مختلط، بازارگردانی، جسورانه، طلا، زمین و ساختمان ، پروژه و اختصاصی بازارگردانی دسته‌بندی می‌شوند. (البته توجه داشته باشید که بهترین منبع برای مقایسه صندوق ها سایت فیپ ایران است)

صندوق های سرمایه‌گذاری سایت tsetmc

بورس کالا

در بخش بورس کالا زبانه های سلف استاندارد، صندوق های کالایی، گواهی سپرده کالایی، قراردادهای اختیار معامله و معاملات بازار فیزیکی همگی با حجم، ارزش، قیمت روز، قیمت پایانی و اعلانات نمایش داده شده است.

بورس کالا سایت tsetmc

بر نوار بالایی سایت TSETMC آیکون های مختلفی قرار گرفته که یکی از مهم ترین آن ها نمایش فهرست است.  به کمک این بخش شما میتوانید اطلاعات جزیی‌تر درباره روند بازار به دست بیاورید. دسترسی به دیده بان بازار، امکان مقایسه شرکت ها با یکدیگر، امکان مقایسه شرکت های هم گروه، بررسی تغییرات در سهام سهامداران عمده، همگی از جمله امکانات این بخش هستند.

دیده بان tsetmc

آیکون Languages به استفاده کنندگان سایت این امکان را میدهد تا اطلاعات را به زبان های مختلف مطالعه کنند.

گفتیم که هر نماد در سایت TSETMC یک صفحه مختص به خود دارد. هر صفحه از زبانه های مختلف تشکیل شده که به شما این امکان را میدهد تا درباره نماد مورد نظر خود اطلاعات جامع به دست آورید. اطلاعات بنیادی در خصوص هر سهم مثل ترازنامه، سود و زیان، DPS ،EPS، سهامدارن و…

در بخش جست و جو شما میتوانید با وارد کردن نام نماد بورسی موردنظر خود وارد صفحه آن نماد بشوید و اطلاعات آن را بررسی کنید. 

سایت تحلیل بورس tsetmc

از دیگر امکانات سایت TSETMC انتشار اخبار و تازه های بازار سرمایه و تولید محتوای آموزشی در این حوزه است.

یکی دیگر از آیکون های مهم نقشه بازار است. در این نقشه نمادها بر حسب صنعت به گروه های مختلف دسته‌بندی شده‌اند. نمادهایی که روند قیمت آن ها طی یک روز معاملاتی رشد کرده با رنگ سبز و نمادهایی که افت قیمت داشته‌اند با رنگ قرمز نشان داده شده‌اند. نقشه بازار شمای کلی از وضعیت یک روزه بازار را به کمک تصویر به شما نشان میدهد.

نقشه سایت tsetmc

محتوای این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت امتیاز روی یک ستاره کلیک کنید

متوسط امتیاز: 4.3 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 3

تا حالا امتیازی ثبت نشده. اولین امتیاز رو ثبت کنید!


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *