معرفی ارز دیجیتال لونا

معرفی ارز دیجیتال لونا (ترا) | چطور لونا بخریم؟

چشم بورس > رمزارز‌ها > معرفی ارز دیجیتال لونا (ترا) | چطور لونا بخریم؟
زمان مطالعه: 7 دقیقه
فهرست مطالب

لونا (ترا) یک ارز دیجیتال با نماد LUNA و توکن اصلی شبکه ترا است. لونا توکن اصلی شبکه ترا است که توسط صرافی بایننس سرمایه‌گذاری شده. ترا شبکه‌ای است که با استیبل کوین ها سر و کار دارد. در این مقاله از چشم بورس ما به تعریف ارز دیجیتال لونا (ترا) می‌پردازیم، از مزایا و معایب آن می‌گوییم و توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید رمز ارز لونا را معامله کنید.

شبکه ترا چیست؟

Terra یک شبکه بلاک‌چین است. پلتفرم ترا در ژانویه 2018 توسط Daniel Shin (دنیل شین) و دو کوان Do) Kwon)  راه‌اندازی شد. این دو نفر موسسان شرکت ترافورم لبز کره‌ جنوبی هستند. ترافورم لبز که یک شرکت تجارت الکترونیک است، بستر راه اندازی ترا را ایجاد کرد.

ترا شامل یک مجموعه استیبل کوین غیرمتمرکز است. اما منظور از استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین ها رمز ارز هایی هستند که برای کاهش نوسان قیمت ها طراحی شده‌اند. استیبل کوین ها ارزش خود را از یک دارایی ثابت مثل طلا یا ارز می‌گیرند. اگر ارزهای فیات (همان ارزهای رایج مثل دلار، یورو، ین و… که قانونی و به واسطه دولت ها عرضه می شوند) پشتوانه یک ارز دیجیتال باشند؛ نوسان قیمت آن ارز دیجیتال بسیار کم می‌شود. این رمز ارزها همچنان که در شبکه بلاک‌چین ارائه می‌شوند و از امکانات ارزهای دیجیتال برخوردارند، قیمت نسبتاً ثابتی دارند.

معرفی شبکه ترا

ارز دیجیتال لونا چیست؟

گفتیم که شبکه ترا توجه خود را به استیبل کوین ها معطوف کرده و رمز ارزهای خود را با پشتوانه ارز هایی مثل دلار، یورو و وون کره منتشر کرده است. توکن‌های لونا راهی هستند که کمک می‌کنند شبکه ترا قیمت‌ استیبل کوین خود را ثابت نگه ‌دارد. کارکرد لونا ایجاد توازن برای افزایش یا کاهش عرضه استیبل کوین ها است. بنابراین کاربران می‌توانند استیبل کوین های دیگر را به لونا تبدیل کنند و بلعکس، حتی می‌توانند برای بازیابی آن ها لونا را بسوزانند.

ارز دیجیتال لونا، توکن پلتفرم ترا است. لونا دومین ارز دیجیتالی است که به وسیله اکوسیستم Terra ارائه شد. اولین رمز ارز این شبکه Terra KRW بود. Terra KRW یک استیبل کوین وابسته به وون کره جنوبی است.

 با پیشرفت شبکه ترا، ارزش لونا بیشتر می‌شود و دارندگان لونا پاداش بیشتری دریافت می‌کنند.

لونا (ترا) چیست؟

شبکه ترا چطور کار می‌کند؟

 شبکه ترا توسط کیت Cosmos (کازماس) ساخته شده است. کازماس یک شبکه غیرمتمرکز از بلاک‌چین های مستقلی است که می‌توانند با هم ارتباط داشنه باشند و همکاری کنند. یعنی کازماس بلاک‌چینی است که کمک می‌کند بلاک‌چین های دیگر به هم متصل شوند. هدف کازماس مرتبط کردن بلاک‌چین ها به یک‌دیگر و به اشتراک گذاشتن اطلاعات آن ها با هم است.  

معمولا شبکه های بلاک چین ارز فیات (ارز رایج مثل دلار، یورو و…) را پشتوانه خود دارند یا اینکه توکن های خود را به عنوان پشتوانه ذخیره می‌کنند. اما ترا طور دیگری عمل کرده. استیبل کوین های ترا می‌توانند به لونا تبدیل شوند. به عبارت دیگر از لونا برای تثبیت قیمت بقیه استیبل کوین های ترا استفاده می‌شود.  

شبکه ترا بر اساس مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) تندرمینت (Tendermint) است. این شبکه براساس اثبات سهام (Proof Of  Stake) شکل گرفته است.

منظور از اثبات سهام چیست؟

می‌دانیم که شبکه بلاکچین یک شبکه غیر متمرکز است. غیرمتمرکز بودن به این معناست که حجم بالای اطلاعات تنها در یک سرور مرکزی ذخیره نمی‌شود. بلکه در چند سرور ذخیره و پردازش می‌شود. اگر قرار باشد اطلاعات جدیدی وارد شود یا مثلا بلاکی به بلاک چین اضافه شود، باید به همه سرور ها اضافه شود. برای همین به الگوریتم اجماع نیاز است.

الگوریتم اجماع روشی برای به توافق رسیدن اعضای یک شبکه (به توافق رسیدن گره ها یا همان نود ها) است. الگوریتم اجماع انواع مختلفی دارد که یکی از آنها روش اثبات سهام (POS) است. ارزهای دیجیتالی مانند بیتکوین و اتریوم از روش اثبات کار POW استفاده می‌کنند.

شبکه ترا برای تعداد تایید کنندگان (Validators) این شبکه سقف تعیین کرده است. تاییدکننده ها اعتبار تراکنش های بلاک را می‌سنجند. اگر تایید کننده بلاک را تاییدکند؛ آن بلاک به بلاکچین اضافه می‌شود. ترا با سقف حداکثر 100 تایید کننده، نسبت به بقیه بلاک چین‌های اثبات سهام، متمرکزتر است چون تایید کننده های کمتری دارد.

شبکه ترا از قرارداهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و کارمزدی که در ازای آن دریافت می‌کند کمتر از کارمزد شبکه اتریوم است.

هدف شبکه ترا رقابت با شبکه های دیگر مثل شبکه اتریوم نیست. ایجاد ثبات در بازار ارزهای دیجیتال، کاهش رقابت بین شبکه ها و کاهش تمرکز (در این جا منظور از کاهش تمرکز، توزیع دارایی هاست. اینکه سیستم هایی مثل دولت ها تصمیم گیرنده تغییرات عرضه پول نباشند) اصلی‌ترین اهداف ترا هستند.

تاریخچه لونا

لونا برای اولین بار در سال 2018 و در صرافی‌های بزرگی همچون بایننس، اوکی اکسچنج عرضه شد. لونا هم مثل ترا با هدف ایجاد ثبات در بازار ارزهای دیجیتال و کاهش تمرکز ارائه شد . ثابت نگه داشتن قیمت استیبل کوین های شبکه ترا اصلی‌ترین هدف لونا است.

لونا دارای 1 میلیارد توکن است. اگر تعداد توکن های عرضه شده از 1 میلیارد بیشتر شود، توکن های اضافه لونا سوزانده می‌شوند تا عرضه به تعادل برسد.

لونا (ترا) چیست

لونا چه مزایایی دارد؟

ترا مسائل مربوط به عدم مقیاس پذیری و تمرکز را حل می کند

منظور از مقیاس‌پذیری در حوزه کریپتوکارنسی ارائه راهکار برای از بین بردن مشکلات و باگ های شبکه بلاک‌چین است. تمرکز هم به معنای انحصار دارایی ها در دست عده خاصی است که مانع توزیع عادلانه می‌شوند. هدف ترا از بین بردن این مشکلات، عدم مقیاس پذیری و کاهش تمرکز است.

کسب سود با تبدیل لونا

فرض کنید استیبل کوین دلاری Terra UST که قیمت آن 1 دلار است، زیاد مورد تقاضا قرار گرفته شود. با افزایش تقاضا قیمت این استیبل کوین افزایش می‌یابد. مثلا به 1.05 دلار می‌رسد. شبکه ترا برای اینکه قیمت را به همان 1 دلار قبلی برگرداند و ثبات آن را حفظ کند باید توکن های بیشتری از Terra UST را عرضه کند. اما  شبکه ترا به جای عرضه بیشتر این توکن، این فرصت را به دارندگان لونا میدهد که توکن لونا خود را به Terra UST تبدیل کنند. حالا دارندگان لونا می‌توانند لونا خود را که یک دلار ارزش داشت با  قیمت جدید Terra UST یعنی 1.05 دلار بفروشند و با هر مقدار لونا که تبدیل کرده‌اند، 5 درصد سود کسب کنند. در عین حال قیمت Terra UST هم به ثبات می‌رسد.

لونا را می‌توان به تمام استیبل کوین های شبکه ترا تبدیل کرد و از افزایش تقاضای آن ها سود برد.

دارندگان لونا از کارمزد تراکنش های ترا پاداش می‌گیرند

0.5% کارمزد تراکنش های ترا به عنوان پاداش به دارندگان ارزدیجیتال لونا پرداخت می‌شود.

پیشرفت شبکه

با توجه به مزایای شبکه ترا این شبکه پیشرفت خوبی داشته است. این شبکه از قرارداهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و تا به حال پروژه های موفقی را توسعه داده است. مثل پروتکل‌های میرور(Mirror) و انکر (Anchor). پیشرفت این پروژه ها تاثیر مثبتی رو قیمت لونا می‌گذارد و باعث رشد قیمت آن می‌شود.

معرفی ارز دیجیتال لونا (ترا)

لونا چه معایبی دارد؟

تعداد کم تایید کننده ها

گفتیم که ترا برای کاهش تمرکز ،سقف 100 تایید کننده را تعیین کرده است. این در حالی است که رمز ارزهای دیگر تایید کننده های بیشتری دارند.

چطور در لونا سرمایه‌گذاری کنیم؟

برای خرید LUNA مثل خرید رمز ارزهای دیگر، باید صاحب کیف پول ارز دیجیتال بوده و در صرافی ارز دیجیتال ثبت نام کرده باشید.

رمز ارز لونا را می‌توانید به واسطه اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال معامله کنید. برای اینکه بدانید کدام صرافی‌ها امکان معامله با رمز ارز مورد نظر شما را دارند می‌توانید به سایت صرافی مورد نظرتان  مراجعه کنید و نام آن رمز ارز  را در لیست رمزهای قابل معامله در صرافی جستجو کنید.

راه دوم این است که coin market cap LUNA   را در مرورگر خود سرچ کرده  و وارد تب Markets شوید. در این صفحه شما می‌توانید لیست صرافی‌هایی که معامله رمز ارز مورد نظر شما به تازگی در آن انجام شده را ببینید.

کاربران ایرانی می‌توانند برای خرید آواکس از صرافی های ارز دیجیتال خارجی به سایت صرافی‌های کوکوین، اسندکس، چنجلی، بای‌بیت، وایت‌بیت، کوینکس و پروبیت مراجعه کنند.

بهترین کیف پول های لونا کدام است؟

لجر (Ledger) را بهترین کیف پول لونا می‌دانند. کیف پول سخت افزاری لجر امنیت بالایی دارد. Ledger Nano S وLedger Nano X ایمن‌ترین کیف پول ها برای نگهداری لونا هستند. کیف پول ترا استیشن(Terra Station) کیف پول رسمی لونا است که با پشتیبانی ترا ارائه شده. با استیک کردن لونا در این شبکه می‌توانید از لونا جایزه بگیرید.

آینده لونا (ترا) چطور است؟

تحلیلگران WalletInvestor پیش‌بینی کرده‌اند قیمت LUNA در یک سال آینده (2022) افزایش پیدا می‌کند و به 145.239 دلار خواهد رسید. طبق این پیش‌بینی لونا با پتانسیل میانگین سود یکساله 118.34 درصد گزینه ایده‌آلی برای سرمایه‌گذاری است. قیمت پیش بینی شده لونا تا پایان سال 2026، 484.025 دلار است.
توجه کنید که مثل تمام پیش‌بینی های دیگر این تحلیل قطعیت ندارد و نمی‌توان به آن اطمینان 100 درصدی داشت.

جمع بندی

در این مقاله گفتیم که ترا یک شبکه بلاک چین است که هدف آن ایجاد ثبات در بازار رمز ارزهاست. لونا توکن شبکه ترا است که با نماد LUNA در سال 2018 عرضه شد. توکن‌های لونا راه حلی برای ثابت نگهداشتن قیمت‌ استیبل کوین های شبکه ترا هستند. کارکرد لونا ایجاد توازن برای افزایش یا کاهش عرضه استیبل کوین ها است. بنابراین کاربران می‌توانند استیبل کوین های دیگر را به لونا تبدیل کنند و بلعکس، حتی می‌توانند برای بازیابی آن ها لونا را بسوزانند. در حال حاضر لونا رتبه 10 رنکینگ رمز ارزها را به خود اختصاص داده است.

جدول معرفی اختصاری لونا

نمادLUNA
ارزش بازار26,775,564,466 دلار
سازندهDaniel SHin & Do Kwon
تاریخ اولین انتشار2018
عرضه در گردش383,256,918.07 لونا
رتبه10
بلاک چینترا
وایت پیپروایت پیپر ترا
آدرس سایتterra.money
جدول معرفی ارز دیجیتال لونا (ترا)

سئوالات متداول

ترا چیست؟

Terra یک شبکه بلاک‌چین و شامل یک مجموعه استیبل کوین غیرمتمرکز است.

لونا چیست؟

لونا با نماد LUNA ارز دیجیتال شبکه ترا است. لونا کمک می‌کند قیمت استیبل کوین شبکه ترا ثابت بماند.

بهترین کیف پول های لونا کدام است؟

لجر (Ledger) را بهترین کیف پول لونا می‌دانند. کیف پول سخت افزاری لجر امنیت بالایی دارد.

آینده لونا (ترا) چطور است؟

قیمت پیش بینی شده لونا تا پایان سال 2026، 484.025 دلار است.

محتوای این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت امتیاز روی یک ستاره کلیک کنید

متوسط امتیاز: 0 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 0

تا حالا امتیازی ثبت نشده. اولین امتیاز رو ثبت کنید!

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *