صندوق طلا چیست؟ چطور در صندوق طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟

چشم بورس > سرمایه‌گذاری > صندوق طلا چیست؟ چطور در صندوق طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه
فهرست مطالب
مقاله شماره 9 از 19 در سری مقالات سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

سرمایه‌گذاری از طریق صندوق ها یکی از راه های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. سرمایه‌گذاری در صندوق ها رایج‌ترین راه برای افرادی است که به سرمایه‌گذاری در بورس مشتاق‌اند. اما دانش و یا زمان کافی برای تحلیل بازار و مدیریت سبد سرمایه‌گذاری خود را ندارند. صندوق های سرمایه‌گذاری شامل ترکیب متنوعی از دارایی ها هستند که توسط تیم تحلیلگران صندوق انتخاب و مدیریت می‌شوند. سرمایه‌گذاران در ازای پرداخت وجه صاحب واحدهای صندوق می‌شوند. هر یک از این واحد ها چکیده ای از کل دارایی های صندوق است. بنابراین افراد با مبالغ اندک میتوانند با خرید واحد های صندوق، در ترکیبی از دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. صندوق های طلا دسته‌ای از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.

صندوق ها انواع مختلفی دارند. در مقاله انواع صندوق های سرمایه‌گذاری به توضیح کامل درباره صندوق ها پرداخته‌ایم. در این مقاله میخواهیم به طور اختصاصی به موضوع صندوق های طلا بپردازیم. در ادامه ضمن تعریف صندوق طلا، از ویژگی های آن برای شما می‌گوییم. همچنین شما را برای انتخاب صندوق و سرمایه‌گذاری در آن راهنمایی میکنیم.

صندوق طلا

صندوق طلا چیست؟

سرمایه‌گذاری در طلا از قدیمی ترین روش های سرمایه‌گذاری است که هنوز هم بین عموم مردم طرفدار دارد. طرفداران این نوع از سرمایه‌گذاری به طلا به عنوان وسیله‌ای برای حفظ ارزش پول و رشد قیمت نگاه میکنند.  

ابزارهای بسیار متنوعی برای سرمایه‌گذاری در بازار وجود دارد. هر کدام از این ابزارها با سطح ریسک و بازدهی متفاوتی طراحی شده اند. بنابراین سرمایه‌گذاران با هر طیفی از ریسک‌ پذیری و با هر میزان سرمایه می‌توانند اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. دسته ای از این ابزارها به نام اوراق مشتقه، اوراقی هستند که ارزش آن ها از دارایی دیگری مشتق می‌شوند. در واقع این اوراق بر پایه دارایی به خصوصی منتشر می‌شوند و سود یا زیان آن ها بستگی به تغییرات قیمت آن دارایی پایه دارد. به طور مثال اوراق مشتقه طلا و سکه ارزش خود را از تغییر قیمت طلا و سکه به دست می‌آورند. با بالا رفتن قیمت طلا، دارندگان اوراق مشتقه طلا سود میکنند.

 صندوق های سرمایه‌گذاری مشترک، ضمن هدف سرمایه‌گذاری جمعی، مجموع مبالغ دریافتی از سرمایه‌گذاران را در خرید دارایی های متنوع سرمایه‌گذار میکنند. هر سرمایه‌گذار به میزان سرمایه خود از پرتفویی (سبد سهامی) که صندوق تشکیل داده، سود میبرد.

صندوق های طلا نوعی از صندوق های سرمایه‌گذاری مشترک هستند. عمده دارایی های پایه این صندوق ها در طلا و سکه و اوراق مشتقه از آن ها سرمایه‌گذاری می‌شوند. در واقع  دارایی های  این صندوق ها مبنی بر طلاست.

در صندوق های طلا و سکه، بالغ بر 70 درصد سرمایه در طلا و سکه و اوراق مشتقه آن ها، قرارداد های آتی و اختیار، و مابقی دارایی ها در اوراق با درامد ثابت سرمایه گذاری می‌شوند.

صندوق های طلا چه ویژگی هایی دارند؟

  • در بورس کالا قابل معامله هستند.
  • این صندوق ها همچون صندوق های مختلط، در سطح میانه‌ای از ریسک و بازدهی قرار گرفته‌اند.
  • سود ثابت دوره‌ای پرداخت نمیکنند و سرمایه‌گذاران تنها از تفاوت قیمت خرید و فروش واحد های صندوق سود میبرند.
  • سود ثابت و پیش‌بینی شده ندارند.
  • در حال حاضر 5 صندوق مبتنی بر طلا در ایران فعالیت میکنند. به گزارش سایت فیپ ایران میانگین بازدهی سالانه صندوق های طلا در سال گذشته (1399) 67 درصد است.

صندوق های سرمایه‌گذاری طلا چه مزایایی دارند؟

کسب سود از نوسانات قیمت طلا و سکه با سرمایه اندک

نرخ بالای طلا باعث شده تا بسیاری از افراد قدرت خرید طلا را نداشته باشند. اما صندوق های طلا امکان سرمایه‌گذاری بر طلا را به همه ی افراد میدهتد.

 شما میتوانید به میزان مبلغ سرمایه خود واحد های صندوق طلا بخرید. حتی اگر سرمایه شما کمتر از مبلغ لازم برای خرید یک گرم طلا باشد. هر واحد عنصر کوچکی از کل سرمایه صندوق است و قیمت آن همگام با تغییرات کل سرمایه صندوق تغییر میکند.  

 قیمت معامله واحدها بین صندوق های مختلف متفاوت است. اما آنچه بدیهی ست این است که طبق مصوبه سازمان بورس حداقل مبلغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری در این صندوق ها 500 هزار تومان است   

کاهش کارمزد سرمایه‌گذاری در طلا

کارمزد سرمایه گذاری در صندوق های طلا حداقل 0.75 درصد کمتر از کارمزد خرید فیزیکی طلا است.

قابل معامله بودن در بورس

صندوق های قابل معامله (ETF) یکی از انواع صندوق های سرمایه‌گذاری متشکل از سهام و سایر اوراق بهادار هستند که مانند سهام در بورس داد و ستد می‌شوند. به بیان دیگر ETF ها سبدی از سهام متنوع هستند که خود به شکل سهم در ساعات 9 الی 12:30 روزهای شنبه تا چهارشنبه در بازار سهام معامله می‌شوند. صندوق های طلا از نوع صندوق های قابل معامله در بورس کالا هستند. شما میتوانید با داشتن کد بورسی و از طریق کارگزاری ها، اقدام به معامله واحد های این صندوق ها در بورس کنید. برای این نوع معامله نیازی به مراجعه حضوری نیست و شما میتوانید به صورت آنلاین معامله کنید.

خاطر جمعی سرمایه‌گذاران از بابت نگرانی هایی که خرید و نگهداری طلا ایجاد میکند

بسیاری از افراد بازار طلا و سکه را بازار سودآوری میدانند و مشتاق به سرمایه‌گذاری در آن هستند. اما ترس از تقلب هنگام خرید، گم شدن و یا به سرقت رفتن طلا مانع از سرمایه‌گذاری آن ها می‌شود.

صندوق های طلا به شما این امکان را میدهند تا علاوه بر کسب سود از معامله، نگران از دست رفتن سرمایه خود نباشید. در واقع با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، شما به طور غیر مستقیم و بدون دغدغه طلا خریده‌اید.

معایب صندوق های طلا

مشکل نقدشوندگی

منظور از نقدشوندگی این است که یک دارایی قابلیت تبدیل سریع به وجه نقد را داشته باشد. نقدشوندگی صندوق های طلا به خوبی نقدشوندگی طلایی که در دست دارید نیست. به همین منظور به هنگام انتخاب باید صندوقی را انتخاب کنید که بازارگردان نقدشوندگی آن را ضمانت کند.

مزایای صندوق طلا

چطور صندوق طلا ایده آل را شناسایی کنیم؟

اصلی ترین راهکار برای شناخت بهترین صندوق سرمایه‌گذاری بررسی عملکرد گذشته صندوق هاست. با مراجعه به صفحه صندوق های طلای چشم بورس، شما میتوانید اطلاعات مهم تمامی صندوق ها را مطالعه کنید. هم‌چنین در بخش مقایسه صندوق های طلا میتوانید کلیه اطلاعات مقایسه ای درباره این صندوق ها را مقایسه کنید. اطلاعاتی از قبیل: عمر، نرخ بازده ای در ادوار مختلف و ارزش خالص هر واحد سرمایه‌گذاری (NAV) . در صندوق های طلا به مسئله نقدشوندگی و ضمانت بازارگردان توجه کنید تا به هنگام فروش واحد ها مشکلی نداشته باشید.

بررسی سابقه و خوشنامی صندوق، نرخ بازدهی در ادوار مختلف، اساسنامه و امیدنامه صندوق (که قواعد و الزامات صندوق را نشان میدهد) به شما در شناسایی صندوق ایده آل کمک میکند.

چطور در صندوق های طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟

صندوق های طلا مانند سهام در بورس کالا معامله می‌شوند.

شرط  معامله در بورس احراز هویت در سجام، داشتن کد بورسی و عضویت در کارگزاری است. در مقاله گام های ورود به بورس میتوانید مراحل و اولویت های ورود به بورس را مطالعه کنید.

زمان معامله صندوق های طلا در بورس

ساعت معاملات صندوق‌های طلا مانند گواهی‌های سپرده کالایی سکه است. معاملات صندوق‌های طلا از ساعت ۱۰ صبح با ۳۰ دقیقه پیش گشایش آغاز می‌شود. زمان اتمام معاملات نیز ساعت ۱۴ می‌باشد.

محتوای این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت امتیاز روی یک ستاره کلیک کنید

متوسط امتیاز: 4.7 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 3

تا حالا امتیازی ثبت نشده. اولین امتیاز رو ثبت کنید!


ترتیب پیشنهادی مطالعه مقالات سرمایه‌گذاری غیرمستقیم
  1. سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیرمستقیم | صندوق های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی ها
  2. انواع صندوق های سرمایه‌گذاری
  3. چطور در صندوق های سرمایه‌گذاری عضو شویم؟
  4. چطور عضو سبدگردانی ها شویم؟
  5. صندوق درآمد ثابت چیست؟ چطور در صندوق های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنیم؟
  6. صندوق سهامی چیست و چگونه در آن سرمایه‌گذاری کنیم؟
  7. صندوق مختلط چیست؟ چطور در صندوق های مختلط سرمایه‌گذاری کنیم؟
  8. صندوق قابل معامله ETF چیست؟ چطور در این صندوق ها سرمایه را معامله کنیم؟
  9. صندوق طلا چیست؟ چطور در صندوق طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟ (مقاله فعلی)
  10. صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان چیست؟ چه مزایایی دارد؟
  11. صندوق پروژه چیست؟ این صندوق ها چه ویژگی هایی دارند؟
  12. صندوق سرمایه گذاری شاخصی چیست؟ چطور در این صندوق ها سرمایه‌گذاری کنیم؟
  13. صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
  14. صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه چیست؟ صندوق های جسورانه چه ویژگی هایی دارند؟
  15. صندوق اختصاصی بازارگردانی چیست؟ این صندوق ها چه ویژگی هایی دارند؟
  16. ارزش خالص دارایی یا NAV در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟
  17. ورشکستگی و انحلال صندوق های سرمایه‌گذاری | آیا صندوق های سرمایه‌گذاری ورشکسته می‌شوند؟
  18. معرفی صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم
  19. فراصندوق یا FOF چیست؟ معرفی فراصندوق‌های ایرانی
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *