کد بورسی چیست؟ چطور کد بورسی دریافت کنم؟

چشم بورس > سرمایه‌گذاری > کد بورسی چیست؟ چطور کد بورسی دریافت کنم؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فهرست مطالب
مقاله شماره 4 از 4 در سری مقالات ورود به بورس

اگر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بورس هستید، باید بدانید ورود به این بازار پر هیاهو مستلزم طی کردن چند گام است. ما با آموزش گام های ورود به بورس شما را برای شروع سرمایه‌گذاری راهنمایی میکنیم.

گام اول برای ورود به بازار بورس ثبت‌نام در سجام و احراز هویت است. پس از احراز هویت شما باید یک کارگزاری را انتخاب کرده و در آن ثبت نام کنید. چشم بورس در مقاله ثبت‌نام در کارگزاری به معرفی کارگزاری پرداخته و شما را برای انتخاب کارگزاری راهنمایی کرده است.

گام سوم برای ورود به بورس، دریافت کد بورسی است. در مقاله پیش رو ما قصد داریم به گام سوم بپردازیم. در این مقاله برای شما توضیح میدهیم که کد بورسی چیست و ساختار آن چگونه است. در ادامه شما را برای دریافت کد بورسی راهنمایی میکنیم و به سوالات شما در این باره پاسخ می‌دهیم.

کد بورسی آنلاین

کد بورسی من چیست؟

همانطور که برای انجام معاملات در بانک به یک شماره حساب نیاز است؛ برای معامله در بازار سرمایه هم به کد بورسی یا همان کد سهامداری نیاز دارید. کد بورسی شناسه هر سرمایه‌گذار است. در واقع این کد مانند بارکد مختص به هر سرمایه‌گذار است. هر سرمایه‌گذارمیتواند تنها یک کد بورسی داشته باشد و تمامی معاملات خود را با همان کد صورت دهد.

با در اختیار داشتن این کد شما قادر به معامله تمامی اوراق بهادار از جمله اوراق بهادار بازار بورس، فرابورس، اوراق اجاره، اوراق مشارکت، اوراق اختیار، اوراق خزانه و .. خواهید بود.

ساختار کد بورسی

در مقاله سجام گفتیم که کد سجام 10 رقمی است. اما کد بورسی چند رقمی است؟ کد بورسی یک کد 8 کاراکتری است. این کد از سه حرف ابتدایی نام خانوادگی سرمایه‌گذار و یک کد 5 رقمی از اعداد تصادفی  تشکیل شده است. به طور مثال کد بورسی آقای مجید همتی، همت23785 است. پس کد بورسی شما باید شامل سه حرف ابتدایی نام خانوادگی شما و پنج رقم تصادفی باشد.

کد بورسی

مقالات دیگر: سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیرمستقیم؟

استعلام کد بورسی

اگر مراحل ثبت‌نام در سجام، احراز هویت و عضویت در کارگزاری را انجام داده‌اید، حالا نوبت به دریافت کد بورسی رسیده. دریافت کد بورسی آخرین مرحله برای عضویت در بازار سرمایه به طور مستقیم است. کد بورسی  برای شما صادر نخواهد شد مگر پس از انجام مراحل قبلی.

برای دریافت کد بورسی چند شرط لازم است:

1- سن بالای 18 سال

2- داشتن حداقل مدرک دیپلم

برای دریافت کد بورسی کودکان و افراد زیر 18 سال، حضور نماینده قانونی (ولی یا قیم) الزامی است. ولی یا قیم خود باید حتما  صاحب کد 10 رقمی سجام بوده و احراز هویت شده باشد.

چنانچه شما متقاضی دریافت کد بورسی هستید اما مدرک تحصیلی‌تان زیر دیپلم است؛ با مراجعه حضوری به شعب کارگزاری و پیگیری ثبت نام، میتوانید کد بورسی دریافت کنید.

دریافت کد بورسی

بیشتر بخوانید: شاخص بورس چیست؟

چطور کد بورسی دریافت کنم؟

برای دریافت کد بورسی باید به کارگزاری منتخب خود مراجعه کنید. در مقاله ثبت نام در کارگزاری شما را برای انتخاب کارگزاری ایده آل راهنمایی کردیم. پس از مراجعه (حضوری یا غیر حضوری) به کارگزاری، ضمن ارائه مدارک و تکمیل فرم های نام نویسی، کد بورسی برای شما صادر خواهد شد.

این کد معمولا 48 ساعت پس از تکمیل مدارک و انجام نهایی ثبت نام در اختیار شما قرار میگیرد. پس از صدور کد معاملاتی، کد آنلاین برای شما صادر می‌شود. این کد به شما امکان معامله به صورت آنلاین را میدهد. با در اختیار داشتن این کد شما میتوانید بدون نیاز به مراجعه حضوری، معاملات خود را به شکل آنلاین صورت دهید . این کد از دو بخش نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه تشکیل شده است. لازم به ذکر است که هر کارگزاری سامانه مختص به خود را دارد.

سئوال: آیا چون تنها یکبار میتوانم کد بورسی دریافت کنم، پس تنها میتوانم در یک کارگزاری عضو باشم؟

خیر.چنانچه مایل به عضویت همزمان در چند کارگزاری هستید باید با پیگیری از طریق کارگزاری های موردنظر اقدام به دریافت کد های آنلاین کنید. اما همچنان میتوانید تنها یک کد بورسی داشته باشید.

دریافت کد بورسی غیرحضوری

برای دریافت کد بورسی آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری، کافیست تا به صورت آنلاین عضو کارگزاری شوید.

برای ثبت نام آنلاین کارگزاری لازم است تا به سایت آن کارگزاری مراجعه کنید. با مراجعه به سایت seo.ir میتوانید لیست کلیه کارگزاری ها و آدرس وبسایت آن ها را مشاهده کرده و به آن ها لینک شوید.

کلام آخر

دریافت کد بورسی آخرین گام از فرایند ورود به بورس است. حالا دیگر در بازارهای مالی برای شما باز شده. اکنون شما آماده برای معامله هستید. اما همانطور که پیش از این بارها تاکید کردیم، باید بورس را جدی گرفت. ورود به بورس بدون علم به آن و تنها به پشتوانه پیروی از رفتار دیگران، دارایی های شما را به خطر میندازد و میتواند تنها برای شما پشیمانی باقی بگذارد. پایبندی و تاکید بیش از اندازه بر دانش مالی اندک، منجلابی است که در نهایت باعث غرق شدن شما می‌شود.  آنچه میتواند شما را نجات دهد، آگاهی شما از قواعد بورس است. بهره‌مندی از بازارهای مالی به میزان زیادی متکی به دانش و تجربه است. هرچه آگاهی بیشتری در حوزه مالی داشته باشید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. در ادامه به آموزش و بررسی گام هایی که شما را به سرمایه‌گذاری موفق می‌رسانند، خواهیم پرداخت.

.

محتوای این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت امتیاز روی یک ستاره کلیک کنید

متوسط امتیاز: 4.5 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 4

تا حالا امتیازی ثبت نشده. اولین امتیاز رو ثبت کنید!


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *