بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال

بهترین اندیکاتورها و اوسیلاتورهای ارز دیجیتال

چشم بورس > رمزارز‌ها > بهترین اندیکاتورها و اوسیلاتورهای ارز دیجیتال
زمان مطالعه: 5 دقیقه
فهرست مطالب
مقاله شماره 10 از 11 در سری مقالات تحلیل تکنیکال

اندیکاتورها توابعی هستند که قیمت، زمان و حجم یک متغیر مثل سهم، ارز دیجیتال و… را به نمودار تبدیل می‌کنند. این نمودارها ابزار تحلیل تکنیکال هستند و تحلیلگران با بررسی آن ها حرکت آینده سهم، رمز ارز و… را پیش‌بینی می‌کنند. جهت، شیب و تقاطع این نمودارها سیگنال خرید و فروش را مشخص می‌کند. اندیکاتورها انواع مختلفی دارند. برای تحلیل تکنیکال رمز ارز ها لازم است اندیکاتورها را بشناسیم. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم کدام اندیکاتورها برای تحلیل تکنیکال رمز ارزها به ما بیشتر کمک می‌کنند. در ادامه بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

بهترین اندیکاتورها و اوسیلاتورهای ارز دیجیتال

اندیکاتور میانگین متحرک (Simple Moving Average)

همانطورکه از اسم آن مشخص است این اندیکاتور میانگین قیمت را در یک دوره زمانی نشان می‌دهد. میانگین متحرک انواع مختلفی دارد. دو نوع از اصلی‌ترین میانگین‌های متحرک میانگین متحرک ساده (Simple Moving Average یا همان SMA) و میانگین متحرک نمایی (Exponential Moving Average یا همان EMA) است. میانگین ساده قیمت را در یک دوره مشخص نمایش می‌دهد که ارزش روزها در آن یکسان است. اما در محاسبه EMA ارزش روزها یکسان نیست. یعنی در محاسبه میانگین، روزهای اخیر وزن (ضریب) بیشتری نسبت به روزهای گذشته دارند.

اندیکاتور میانگین متحرک تحلیل ارز دیجیتال

اندیکاتور مکدی (Moving Average Convergenc Divergence)

یکی از بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال مکدی است.اندیکاتور MACD یک اوسیلاتور بسیار کاربردی برای شناخت جهت و قدرت روند محسوب می‌شود. ساختار مکدی بر اساس میانگین‌های متحرک 9، 12 و 26 روزه است.

مکدی از سه نمودار تشکیل شده:

  • خط مکدی که حاصل تفاضل میانگین متحرک نمایی 12 روزه و 26 روزه است.
  • خط سیگنال که میانگین متحرک نمایی 9 روزه خط مکدی است.
  • نمودار هیستوگرام که تفاضل خط سیگنال و خط مکدی را نشان می‌دهد و حول محور صفر نوسان می‌کند.

چطور از اندیکاتور مکدی سیگنال بگیریم؟

خط مکدی با رنگ آبی و خط سیگنال با رنگ قرمز نشان داده می‌شود. تقاطع خط مکدی و خط سیگنال، سیگنال خرید و فروش است. اگر خط مکدی خط سیگنال را از پایین به بالا قطع کند، قیمت رمز ارز رو به‌ رشد خواهد بود.

اگر خط مکدی خط سیگنال را از بالا به پایین قطع کند، قیمت کاهش پیدا خواهد کرد. گفتیم که نمودار هیستوگرام تفاضل خط سیگنال و خط مکدی است. در نتیجه جایی که سیگنال و مکدی یکدیگر را قطع می‌کنند، هیستوگرام روی نقطه صفر خواهد بود. هرچه اختلاف سیگنال و مکدی بیشتر باشد، طول میله نمودار هیستوگرام بیشتر خواهد بود. این نمودار سیگنالی برای پیدا کردن واگرایی‌هاست.

اگر نمودار از صفر بیشتر و بالای خط بیس باشد با رنگ سبز نشان داده می‌شود و به این معناست که خط مکدی بالای خط سیگنال قرار دارد. نمودار زیر خط بیس قرمز رنگ است و نشان می‌دهد که خط سیگنال بالای خط مکدی است.

اندیکاتور مکدی تحلیل ارز دیجیتال

مقالات مرتبط: شاخص فاندامنتال FCAS چیست؟

اندیکاتور مقاومت نسبی (Relative Strength Index)

 Relative Strength Index یا RSI اوسیلاتوری برای نشان دادن قدرت بازار است. شاخص مقاومت نسبی معیاری به حساب می‌آید که وضعیت حجم خرید و فروش را نشان می‌دهد. RSI در محدوده صفر تا 100 نوسان می‌کند. سقف این محدوده حداکثر نقطه اشباع خرید و کف آن حداکثر نقطه اشباع فروش است.

گرفتن سیگنال از اندیکاتور مقاومت نسبی

 اگر RSI عددی بالاتر از 70 را نشان بدهد بازار در اشباع خرید است و اگر عدد پایین‌تر از 30 را نشان دهد، بازار در ناحیه اشباع فروش قرار دارد.

توجه کنید که اشباع خرید با محدوده خرید تفاوت دارد. وقتی خرید به اشباع برسد یعنی رمز ارز بیش از حد خریداری شده است. با خرید بیش از حد، رشد قیمت متوقف شده و روند نزولی آغاز می‌شود. پس اشباع خرید سیگنالی برای فروش است و بالعکس. اشباع فروش نشان می‌دهد که روند نزولی قیمت متوقف شده و روند صعودی در پیش است و این یعنی سیگنال خرید. 

اندیکاتور مقاومت نسبی تحلیل ارز دیجیتال

اندیکاتور بولینگر باند (Bollinger Bands)

بولینگرباند مثل مقاومت نسبی (RSI) اندیکاتوری برای نشان دادن نقاط اشباع خرید و اشباع فروش است. باند‌های این اندیکاتور کانالی تشکیل می‌دهند که قیمت در آن نوسان می‌کند. اندیکاتور بولینگر باند شامل سه خط است .

  • خط میانی: این خط میانگین متحرک ساده قیمت است.
  • باند (خط) بالایی: انحراف معیار مثبت میانگین متحرک ساده است.
  • باند (خط) پایین: انحراف معیار منفی  میانگین متحرک ساده است.

نحوه گرفتن نوسان از اندیکاتور بولینگر باند

هرچه قیمت ارز دیجیتال به باند بالایی نزدیک‌تر باشد یعنی به اشباع خرید نزدیک شده‌ایم و این سیگنال فروش است. هرچه قیمت به باند پایینی نزدیک‌تر شود به اشباع فروش نزدیک شده‌ایم و این سیگنال خرید است.

اگر قیمت باندهای اندیکاتور را بشکند و از کانال خارج شود یعنی بازار پرقدرت شده است. هرچقدر نوسان نمودار قیمت کمتر باشد، فاصله باندها از هم کمتر می‌شود. پس نزدیک شدن باندها به هم می‌تواند سیگنالی برای شروع حرکت ناگهانی بازار باشد. بالعکس، با افزایش نوسان نمودار فاصله باندها از هم زیاد می‌شود. زیاد شدن فاصله باندها سیگنال شروع روند خنثی و بدون نوسان است.

اندیکاتور بولینگر باند تحلیل ارز دیجیتال

اندیکاتور مومنتوم (Momentum)

مومنتوم اوسیلاتوری است که به بررسی نسبت قیمت فعلی و قیمت گذشته(n دوره قبل) می‌پردازد. هدف این اندیکاتور تشخیص سرعت تغییر قیمت است. به علاوه ابزار خوبی برای تشخیص واگرایی هاست. این اندیکاتور حول خط صفر (در بعضی تریدرها مثل متاتریدرخط 100 ) نوسان میکند.

نحوه گرفتن نوسان از اندیکاتور مومنتوم

مومنتوم هم جهت با قیمت حرکت می‌‎‌‌‌‌کند. بالا رفتن مومنتوم از خط صفر (خط 100)، سیگنال خرید است. اما اگر مومنتوم از خط صفر (100) پایین بیاید سیگنال فروش را نشان می‌دهد.

از بررسی الگوی مومنتوم هم می‌توان سیگنال گرفت. الگوی نمودار مومنتوم مثل الگوی نمودار قیمت، سیگنال خرید و فروش را مشخص می‌کند. اگر مومنتوم خط روند را به سمت بالا بشکند، سیگنال خرید و اگر از پایین بشکند، سیگنال فروش است.

روش سوم سیگنال‌گیری از مومنتوم بررسی تقاطع مومنتوم و میانگین متحرک ساده (MA) است. اگر مومنتوم خط MA  را از پایین به بالا قطع کند، سیگنال خرید را به ما نشان می‌دهد. اما اگر از بالا به پایین قطع کند، سیگنال فروش است.

اندیکاتور مومنتوم تحلیل ارز دیجیتال

نتیجه‌گیری

در این مقاله بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال را معرفی کردیم. در پایان چند توصیه برای شما داریم:

اندیکاتورها نمودارهای کمکی هستند. هرچند که اندیکاتور‌ها نقش مهمی در تحلیل تکنیکال دارند اما تمام آن نیستند. برای اینکه تحلیل مطمئن‌تری داشته باشید لازم است از اندیکاتورها در کنار دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال کمک بگیرید.

اندیکاتور ها سیگنال قطعی نمی‌دهند. هر آنچه که از تحلیل تکنیکال نتیجه‌گیری می‌کنیم محتمل است نه قطعی. این تحلیل براساس رفتار گذشته قیمت است و نمی‌تواند پیش‌بینی صد در صدی داشته باشد.

از ترکیب اندیکاتورها کمک بگیرید. تنها یک اندیکاتور را بررسی نکنید. هر اندیکاتور فرمول مخصوصی دارد. قطعا زمانی‌که چند اندیکاتور یک سیگنال را تایید کنند احتمال صحیح  بودن آن بیشتر از زمانی است که تنها یک اندیکاتور سیگنال بدهد. بعضی از اندیکاتورها مکمل هم هستند. مثلا خیلی از تحلیلگران اندیکاتور MACD را مکمل RSI می‌دانند و از هر دوی آن ها استفاده می‌کنند. یا مومنتوم را مکمل میانگین متحرک (MA) می‌دانند و از تقاطع آن ها سیگنال می‌گیرند.

محتوای این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای ثبت امتیاز روی یک ستاره کلیک کنید

متوسط امتیاز: 5 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 1

تا حالا امتیازی ثبت نشده. اولین امتیاز رو ثبت کنید!


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *